Er is reizen en er is vakantie.... - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu Er is reizen en er is vakantie.... - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

Er is reizen en er is vakantie....

Door: Leo en Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

28 November 2011 | Gambia, Banjul

In Dakar had ik mijn zinnen gezet op een Djembe, een afrikaanse drum. Ik was al in onderhandeling met iemand, maar die bleek helemaal niet de eigenaar te zijn ook al zei hij van wel. Hij had zichzelf als tussenpersoon gebombadeerd, wat direct de prijs opdreef natuurlijk. s Avonds had  ik de eigenaar te pakken. Nou nog niet echt eigenlijk, want hij moest ook nog overleggen, maar wel een waar ik zaken mee kon doen. Ruilen willen ze hier ook wel, dus ik bood hem een tent aan. De tent van Kees, een van de Volvo boys, die de tent toch wilde laten staan! De eigenaar was accoord, Kees ook en ik ben de trotse bezitter van een hele mooie drum. Goed geregeld!

De laatste etappe was ook geen makkelijke. Het waren niet zoveel km's, maar de kwaliteit van de weg, de grens en de veerboot zorgde ervoor dat het toch nog een lange dag werd. Wij hadden de mazzel dat we op eerste boot zaten, de laatste kwamen vier uur later aan. 
We zitten in een prachtig hotel met schone douches, toiletten, echte bedden, zachte handdoeken, zwembad, heerlijk eten en een aap die de honden pest en loopt te  klooien in de tuin. Het is even dik genieten, vakantie! Wat kan je de luxe dan waarderen. Ik riep zelfs vol enthousiasme " Pap, ze hebben zelfs zeepjes! " Dat was even alsof ik weer klein was, want toen spaarde ik hotelzeepjes en probeerde altijd alle zeepjes uit als ik in een restaurant was. 

Naast het hotel zitten er twee bars waarvan een karaoke dus s avonds kunnen we genieten van zeer valse noten. De andere bar heeft live muziek, dus dat lijkt een betere optie. Ware het niet dat het daar vol hoerrrrrrren zit. Niet alleen mooie jonge donkere meiden met dikke oude mannen, maar nu ook eens andersom, oude vrouwen met jonge donkere rastaboys met wasbordje. Ha ha, lachen om dat allemaal te zien, maar de jongens en mijn vader  zijn wel blij dat ze in mijn gezelschap zij , want anders komen ze als vliegen op hun af. 

De volgende dag was er een bijeenkomst waar we officieel onthaald werden door de foundation of Peace, een stiching die de president heeft opgezet. Deze stichting zorgt ervoor dat wij de auto's mogen verkopen en de opbrengst mogen schenken aan een goed doel. Goed idee van die president.  De vraag is natuurlijk hoeveel geld er aan de strijkstok blijft hangen dus dat heeft mijn vader op zijn nederlands direct aan ze gevraagd. 15% van de opbrengst steken ze in hun zak. Nou ja, dat er iets blijft hangen was te verwachten dus we hebben er vrede mee. Die president moet tenslotte ook knap wonen....
Omdat er zoveel auto's verkocht worden op de veiling, 44 totaal, hebben we besloten om het over twee dagen te verspreiden zodat de opkomst en de opbrengst misschien hoger is.  Nikkelen Nelis wordt volgende week zondag geveild, de kans is groter dat die meer opbrengt en we hebben hem nog een weekje! Volgende week zondag zijn we hier nog net,maandag gaan we terug naar Dakar, dus we zijn bij de veiling aanwezig. Komt allemaal mooi uit!

Zondag zijn we eerst naar het Skill Centre gegaan, waar de jongens van de Young Ones, aan het werk zijn. Omdat het zondag is zijn alleen de jongens die er ook slapen aanwezig. Het project wordt gerund door een gambiaanse jongen en bij wordt gesteund door de stichting Hand to Hand, waar wij voor rijden. De stichting houdt toezicht maar ze moeten het zelf doen. Ze zijn nu een jaar bezig en in die tijd hebben ze zelf een gebouwtje opgezet waar ze meubels in maken. Er werken zo'n 24 jongens en zij leren daar het vak. Ze hebben niet veel machines, dus het meeste gaat met de hand. Het zijn jongens van de straat die zelf graag iets willen leren en een toekomst op te  bouwen en op deze wijze krijgen ze de mogelijkheid. Er zit ook een naaiatelier  waar vrouwen opgeleidt gaan worden. Dit is bijna klaar dus moet binnenkort van start gaan. Het volgende project wordt metaalbewerking, maar daar moet het gebouw  nog voor gemaakt worden dus dat duurt nog even. Wij hadden een goed gevoel bij de stichting, met name omdat ze er scherp op zijn dat de jongens het zelf doen. Aan de andere kant vraag je je af wat ze tot nu toe met het geld gedaan hebben, want veel staat er nog niet. Van de week gaan we er nog een keer heen, als er meer aan het werk zijn en dan stellen we meteen die vraag. Een beetje kritisch zijn kan geen kwaad, we willen wel dat ons sponsorgeld goed terecht komt. 

De opkomst op de veiling was niet heel hoog, maar voldoende om zo'n 15 auto's te veilen. De meeste brengen het dubbele (!) op dan wat ervoor betaald is. Natuurlijk is er aan de meeste auto's veel geknutseld en verbouwd, maar aan de andre kant zijn ze ook 8000km afgeracht. Opvallend is dat de 4x4 auto's niet zo in trek zijn, meer de wat luxere auto's met veel zitplaatsen. Deze kunnen namelijk ook als taxi gebruikt worden. Omdat mijn vader in de auto sliep moesten de achterbankstoeltjes er iedere dag weer in en uit en ze zijn loodzwaar dus niet ook niet goed voor off road rijden. We hebben regelmatig op het punt gestaan om ze achter te laten. Maar iedere keer bedachten we ons en mochten ze nog een dagje mee. Gelukkig maar, want nu brengt de auto daardoor meer op! 
De goedkoopste auto bracht 700 euro op, de duurste 2500 euro. Daar gaan we volgende week natuurlijk overheen! 

De mensen zijn hier ontzettend vriendelijk en hartelijk, al willen ze natuurlijk altijd wat van je. Iedereen, niemand na gelaten, vraagt: How is your day? Are you having a good day? Alle mannen willen je een hand geven en als je je naam zegt roepen ze je vrolijk toe als je door de straat loopt.  Als je door blijft lopen en zwaait is alles oke, maar als je stopt en ze een hand geeft beginnen de verkooptruckjes. Maar goed, daar zijn we ook goed in, dus we zijn hier druk aan het ruilen. Een schep voor een tas. Nee? dan krijg je er een watertank bij? Nog nee? Nou dan ook nog een paar deurmatten maar dan willen we twee tassen. Ha ha, iedereen staat om onze auto heen en we staan zwaar te onderhandelen. Inmiddels hebben we twee maskers op de kop weten te tikken, maar we moeten nog twee tassen, een voor mijn drum en een voor de overige rotzooi. Maar we hebben nog een schep en een koelbox in de aanbieding, dus dat moet lukken. 

Morgen gaan we Gambia in rijden, eens kijken wat er hier te beleven valt. Gambia is een smal land en de gambia rivier stroomt door het midden van het land heen. Hierdoor is het er groen, zijn er veel vogels, apen, nijlpaarden en krokodillen. De moeite waard om een zandweg met gaten te gaan doorstaan. Ach, daar draaien we ons hand niet meer voor om... 

  • 28 November 2011 - 14:19

    Stef:

    Pascale wake up !!!! De jongens en je vader zijn he-le-maal niet blij dat ze in jouw gezelschap zijn.........

  • 28 November 2011 - 14:22

    Stef:

    Laat die maskers maar daar Pascale. Ik heb er ook een gekocht en je weet hoe mijn leven sindsdien gelopen is !!!!!

  • 28 November 2011 - 14:32

    Jaap Van Zweden:

    Beste Pascale ik heb vorige maand 328 strijkstokken moeten leveren aan de President van Gambia, ik zou niet zo heel zeker zijn van die 15 % .........

  • 28 November 2011 - 14:37

    Chef C.I.E:

    Beste Pascale, als je wilt weten waar het geld van de stichting heengaat...de jongens van Skill Centre worden elke vrijdag en zaterdagnacht gezien in een bar vlak naast het hotel.
    Dit is overigens dubbel 0 info.

  • 28 November 2011 - 15:01

    Manon (Dot6):

    Heey Pascale! Wat super dat jullie het gehaald hebben (met de auto natuurlijk)! Heb je inmiddels ook al een djembe-instructeur weten te strikken? Geniet nog maar lekker daar, en ik hoop op een heeeuule mooie prijs voor NN op de veiling!
    Liefs Manon

  • 28 November 2011 - 16:12

    Prinsesje :):

    Ik moest even lachen om de zeeptjes haha. Heel veel plezier in Gambia en succes met de veiling volgende week. Lijkt me wel leuk dat je meteen zo'n project van dichtbij kan zien.
    Enjoy! Kusss

  • 28 November 2011 - 17:17

    San Sijm:

    he, geniet nog maar even voor je het weet ben je weer terug in het altijd zo geweldig saaie nederland hahahah. Veel plezier nog en heel veel succes met de veiling, ik ben erg benieuwd

    dikke kus san

  • 28 November 2011 - 17:44

    Frankie:

    Hè Pascale , als je de dubbele bodem van de auto ontdekt, kan je er nog veel meer voor vangen. Wille Nelson met een djembe heb ik nog nooit gezien, maar moet vast leuk zijn. Geniet er nog ff van en dat ruilen lijkt mij ook wel leuk, kunnen we dat niet onderling instellen. Tot later Frankie xx

  • 29 November 2011 - 12:12

    Sonja:

    Hoi,
    Wat leuk dat je in zo'n ver plaatsje bent waar ik ook eens ben geweest. Tuurlijk, zo bijzonder is het niet, maar grappig vind ik het wel.
    Zaten jullie toevalllig ook in het Senegambia hotel?
    De omgeving is echt heel mooi en ik wens jullie daarom nog heel veel plezier!
    X Son

  • 29 November 2011 - 13:06

    Trudy Greeven:

    Hallo daar ben ik weer.nou inderdaad hebben jullie nu wel vakantie verdient
    wat een prestatie!! nou voor jou daar pascale jongens voor het uitzoeken! en voor jou Leen verleidelijk!! maar met al dat geruil je weet het he van ruilen komt huilen!!! maar toch hoop ik dat jullie wat moois mee naar huis kunnen nemen.en dat a,s zondag de auto veel opbrengt nou geniet nog even van al dat zwarte daar hier moeten we nog even wachten op 5 dec. veel liefs van Trui een dikke kus van je Zus

  • 29 November 2011 - 15:40

    Adrienico:

    nu we dit lezen bennen wij nog in rome waar het heel mooi isgr van ons uit romen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cheers to Happiness

Cheers to Happiness!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1033
Totaal aantal bezoekers 128828

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 29 December 2025

Life is good!

03 Mei 2021 - 01 September 2025

Samen

05 November 2011 - 05 December 2011

Amsterdam - Dakar

Landen bezocht: