Dat was het dan - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu Dat was het dan - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

Dat was het dan

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

26 December 2007 | Ecuador, Quito

Lieve vrienden en familie!

In Otavelo de eerste dag eigenlijk weinig gedaan. Beetje het plaatsje bekeken en over de markt gelopen. Otavelo is bekend om zijn markt. Die is iedere dag, maar op zaterdag is het de grootste van Ecuador. En daar kwam ik natuurlijk voor. Otavelo was helemaal in kerststemming, het plein versierd, overal kerststalletjes en optochten van kinderen verkleed als iemand uit het stalletje of als engel of kerstman.
De volgende dag ben ik naar de omliggende dorpjes gelopen. Prachtige wandeling. In een dorpje liep ik op tegen weer zo'n kinderparade. Alle kinderen wilden dolgraag op de foto en dan kijken hoe de foto eruit ziet. Prima, want zo kon ik tenminste gewoon foto's maken. S'middags op kadootjespad. Ik hoorde nl van de mensen in Otavelo dat de markt van zaterdag wel meer te bieden heeft, maar ook duurder is. Nou, het was een heel gedoe, maar ik heb van alles gevonden en mijn rugzak zit nu propvol.

Zaterdagochtend vroeg mijn bedje uit, op weg naar de dierenmarkt. Die is alleen in de ochtend en daardoor is er geen toerist te bekennen. Er werden koeien, varkens, geiten, kippen en schapen gekocht, het gewone boerderijleven dus. Allemaal op een groot veld en een beetje van de handjeklap. Ik heb geen idee wat een koe in Nederland doet, maar hier kan je 'm voor 200 dollar meenemen. Als je een beetje een melkdrinker ben heb je dat er zo uit.
De varkens vond ik met name lachen. Ze gilden het uit en waren ontzettend eigenwijs. Je had van die grote joekels, maar vooral die kleintjes vond ik prachtig. Het was niet zo gek dat ze gilden, want als ze gekocht waren verdwenen ze gewoon in een jutenzak en werden ze op de rug weggedragen.

Daarna de gewone markt op. Daar wordt veel tweedehandskleding verkocht, huishoudartikelen en natuurlijk veel fruit en vlees. En dan de toeristenafdeling, onwijs groot en ze verkopen allemaal hetzelfde. Het leek wel een grote braderie. Nou dat had ik gauw gezien, dus ik heb de bus gepakt richting Quito.

In Quito had ik een hostel gereserveerd waar ik goede berichten over had gehoord. Omdat het kerst is, was een reservering nodig. Maarten was al in Quito en zat ook in het hostel. Het hostel viel alleen onwijs tegen; vies, een zooitje en vooral veel vervelende mensen. Ik bedoel van die schreeuwende, bezopen, roggelende, vieze, nooit een douche nemende en vieze onderbroeken laten slingerende mensen. Maarten en ik zijn gevlucht en hebben eigenlijk alleen maar geslapen in het hostel.

Met Maarten de stad doorgelopen. Eerst even gauw een hapje gegeten bij een chinees waar de voetbalwedstrijd PSV-Utrecht op stond (!?!)

Quito heeft een oud en een nieuw gedeelte, waarbij het oude gedeelte een beetje traditioneel is en het nieuwe gedeelte een Gringo (toerist)gedeelte is. Nou wij waren toe aan een terrasje, dus op naar het nieuwe gedeelte. Daar ook heerlijk gegeten en 's avonds uitgegaan. Is de cafe's in en daarna naar een soort club. Maarten had een flyer gezien waar een duitse DJ aangeprezen werd alsof hij Tiesto himself was, dus we hadden grote verwachtingen. Nou, het voorprogramma was beter. Maar goed, toch even lekker het nachtleven gezien hier.
De restaurants en clubs zijn behoorlijk aan de prijzige kant en je ziet binnen alleen de welgestelde Ecuadorianen. De straten er omheen zijn de hele nacht vol met vrij dure auto's die rondjes blijven rijden.

De volgende ochtend iet wat uitslapen (in hoeverre dat mogelijk is op een kamer met nog 5 anderen en een lawaaierig hostel) en daarna lekker de voetbalwedstrijd Barcelona Madrid zitten kijken in een Ierse pub.
Daarna met een skilift een berg op waar je prachtig uitzicht hebt over de stad. Quito is echt tussen de bergen geklemd en dat is wel een mooi gezicht.

's avonds met nog twee meiden geprobeerd om een hapje te eten in de oude stad, maar alles was dicht en we eindigden in een vieze kippentent. Ik heb dus niets gegeten, ik heb nog wel wat om op te teren. Natuurlijk wel Maarten zitten pesten of hij dat nou wel echt zou eten want diarree is vrij vervelend in het vliegtuig.

Maandag met de bus naar een hotsprings gegaan, ongeveer 2 uurtjes hier vandaan. Heerlijk, lekker in een heet bad liggen uitzicht op de bergen. Er waren veel verschillende baden, maar heet is heet, dus na 2,5 uur hadden we het wel gezien. Met het busje weer terug, maar iedereen ging natuurlijk op familievisite, want het was immers kerstavond. Dus dat betekende staan. Maarten ging die avond terug naar huis, jammer. Ik was wel erg blij dat hij hier was, dat maakte het wel gezellig in zo'n stad de laatste paar dagen.
Ik heb 's avonds in het hostel gegeten, want op kerstavond is hier niets open. Vegetarisch lasagna en je wilt het niet geloven, een uur later aan de race! Balen! Had ik net zo goed die kip kunnen eten, het zegt ook allemaal niets.

In het hostel werd ontzettend veel gezopen en behoorlijk banaal gedaan. Er waren veel luidruchtige engelsen en ik heb mij een beetje afzijdig gehouden. Er waren nog twee duitsers en een italiaan die er net zo over dachten en daar heb ik het wel gezellig mee gehad. Om elf uur werd het zelfs nog knokken tussen de crew hier dus toen zijn we opgestapt en richting de nachtmis gegaan.
Voor de kerk stonden allemaal eetstalletjes en verkochten ze een plaatselijke drankje,warm, een beetje zoals gluhwein. Gezellig daar dus! Om 12 uur kwam de optocht eraan met mensen met maksers en verkleed als iemand uit de kersstal. Die gingen naar binnen en de mis kon beginnen. De kerk was vol, mar niet eens propvol en er bleven toch ook nog wel wat mensen buiten staan. De mis was vrolijk, maar wel eenvoudig. Een vrouw zong (vals) via speekers en de mensen klapten daarop mee. Elke keer riep ze todo tussen door, allemaal, alsof je naar een concert aan het luisteren was. Na een kwartiertje hadden we het wel gezien en zijn we op huis aan gegaan.

De volgende ochtend kerst. Nou, dat gevoel heb ik hier helemaal niet. Ik voelde met niet helemaal fit en ben in mijn eentje de oude stad op gaan zoeken. De stad is mooi en barst van de kerken. Maar na een ochtendje had ik het wel gezien en ben ik in een park een tukje gaan doen.
Om een uutje of vijf begon het kerstdiner in het hostel. Inclusief drank dus het was weer een kabaal van jewelste. Het eten was wel oke, geen kerstmenu zoals ik gewend ben, maar ze hadden hun best gedaan.
Om een uurtje of half elf was ik het geschreeuw en gezuip wel zat en ben ik lekker naar mijn bedje gegaan.

Vreemde kerst dus en eigenlijk is die helemaal aan mij voorbij gegaan. Geeft niet, er komen er nog genoeg.

En nu ben ik klaar om te vertrekken. Ben inmiddels weer gezond, gelukkig maar. Ik ga vanavond om 1830 uur de lucht in, dus ik heb nog een klein dagje. Het is lekker weer hier, een beetje voorjaarsweer, 18 graden met een zonnetje. Dus ik denk dat ik lekker ga lunchen op een terrasje.

Al met al heb ik een prachtige reis gehad. Ik heb heel veel mooie dingen gezien en er ontzettend van genoten. Veel leuke mensen ontmoet en met alle uitnodigingen kan ik de wereld rond. Ik vind het een prettige ervaring dat ik weet dat ik alleen kan zijn en heb ervaren dat het zijn voors en tegens heeft. Je ontmoet veel meer mensen en je kan doen wat je wil. Ik hoefde alleen maar rekening te houden met mijzelf. Daarintegen kon ik me af en toe best eenzaam voelen en miste ik, vooral aan het eind, wat motivatie van een ander.

Maar al met al, deze reis heb ik alvast te pakken!!!!

Bedankt voor jullie lieve reaktie's en aandacht. Ik weet waarvoor ik thuis kom en dat is een heerlijk gevoel!

Tot gauw!

heel veel liefs, Pascale

PS Voor de ophalers; ik kom aan op 27 december as om 18:30 uur met vluchtnummer IB3250 vanuit Madrid. Tenminste, dat is de bedoeling....Nou zie ik net dat dat vluchtnummer een uur later aankomt, om 19:30 uur, dus ik vrees dat het een uurtje later wordt. Ik zal proberen als ik zekerheid heb, op deze site de juiste tijd neer te zetten, dus hou het in de gaten!

De tijd klopt toch, ik kom om 18:30 uur aan!

Nou, was dat maar waar. Grrr, vertraging, en nu zit ik op de volgende vlucht. ik kom om 21:50 uur aan, met vluchtIB 3244. Mis ik mooi me raclette!
Misschien sta je er nu voor jandoedel, misschien sta je ervanavond en anders tot gauw!

  • 26 December 2007 - 18:29

    Yvonne:

    He meisje,
    Het zit er nu echt op he, ik zal de tafel alvast dekken voor je! Lekker spinaziestamppotje of gebakken aardappeltjes met sla ofzo.
    Dikke kus, beloof niet dat ik op schiphol sta, me vader is dan jarig en moet dan de bejaarden vermaken samen met me zus. Ga lekker genieten op de bank bij je moeder en hangen voor de buis!!

  • 26 December 2007 - 18:59

    Henk V.:

    Hoi Pascale,
    Kom veilig thuis en pak je rust!!! over 4 weken ben je weer onderweg.
    Groeten en kus van henk.

  • 27 December 2007 - 09:17

    Nol:

    Kom jij nu maar lekker naar huis toe, heb die grote mond veel te lang gemist op het werk...
    Spreek je snel,
    Kus Nol

  • 27 December 2007 - 12:13

    Stef:

    he pasquale, heb al een klusje voor je de komende 4 weken. kan je net afmaken voor je weer weggaat. Welcome Back!!!

    kus (tot vanavond als de calamiteit die me net in mijn mik geschoven wordt dat toelaat)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cheers to Happiness

Cheers to Happiness!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 128871

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 29 December 2025

Life is good!

03 Mei 2021 - 01 September 2025

Samen

05 November 2011 - 05 December 2011

Amsterdam - Dakar

Landen bezocht: