On my own again - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu On my own again - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

On my own again

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

07 November 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Howzit?

Ik heb toch geen gebruik gemaakt van de auto van Elbie. Ik vond het een te grote verantwoordelijkheid, met name omdat het het enige bezit is wat ze heeft. Dus ik heb Elbie weggebracht naar de luchthaven en heb daar een auto gehuurd. Voordat we weggingen hebben we gegeten bij Ocean Basket. Dat is zeg maar de plaatselijke FEBO, maar dan met verse vis en goede wijn. Niks mis met de satekroket hoor, maar dit is niet te versmaden. Dus na een fles wijn en naar knoflook geurend is Elbie het vliegtuig ingegaan en ik op weg naar de Tuinroute. Ik ben naar Hermanus gereden en halverwege bedacht ik mij dat de scenic route misschien wel leuk was. Omdat het zulk lekker weer is ben ik er nog niet aan gewend dat het om zeven uur donker is, dus die scenic route sloeg nergens op, ik zag geen hand voor ogen. Handig. Ik werd meteen getest met het autorijden; links rijden, links schakelen, donker en nog regen ook. Maar goed, daar draai ik mijn hand natuurlijk niet voor om en om 2100 uur kwam ik bij de backpackers De Zoete Inval aan. Klinkt gezelliger dan het was, maar goed ik had een bed en daar ging het tenslotte om.

Hermanus staat bekend om de walvissen die er voor de deur zwemmen en ook nog in deze periode. Ik ben ervoor gaan zitten, al om acht uur s' morgens, maar de walvissen lieten zich niet zien. Nou ja, dan niet. Ik ben maar verder gereden. Wel even een snoertje gekocht voor de radio zodat mijn Ipod erop kon, dus ik ben luid zingend vertrokken.

De wegen zijn hier echt prachtig. Slingerend, weids en leeg. Als je wilt inhalen dan gaan ze even opzij om op de vluchtstrook te rijden. Wel zo makkelijk. In het begin was ik er nog voorzichtig mee, maar al gauw doe je hetzelfde. Wel jammer dat ik een Kia Picanto onder mijn kont had en geen Porsche.
Het landschap bestaat met name uit landbouw en veeteelt en dan heuvelachtig. Wel een bijzonder gezicht om naast de koeien een kudde struisvogels te zien.

Iedere stad heeft eromheen een sloppenwijk. Die zien eruit zoals je ze kent uit de film, met name 'huizen' van golfplaten, maar ook eenvoudige huizen die door de Apartheidsregering zijn geplaatst zodat de zwarte mensen er konden wonen en uit de stad verbannen werden. De huizen zijn gratis en de meeste zwarte mensen blijven er dan ook wonen. Hierdoor mengen de blanken en de zwarten niet. Maar ja, dat doen wij thuis ook niet.... De zwarte mensen hebben hier minder kansen, verdienen minder, er is veel HIV, incest en criminaliteit. Ik blijf het toch een naar gezicht vinden die sloppenwijken en heb er moeite mee.

Ik moest er erg aan wennen om weer alleen op pad te zijn. Ik voelde me echt eenzaam en had er moeite mee dat ik het niet kon delen. Maar na een aantal dagen gaat het weer beter, alles went tenslotte.

Ik was eigenlijk van plan om naar de Tuinroute te rijden, maar onderweg strandde ik in Swellendam. In dat plaatsje heeft de VOC zich lang geleden gesetteld (1746) en daar is nog veel van te zien. Er ligt een brink met daaromheen Hollands uitziende gebouwen, met daarin een smid, bakker en zelfs een watermolen. Ik ben ook in een oude woning geweest waarbij je het gevoel hebt alsof je Nederland binnen loopt, compleet met Amsterdamse staartklok.

De volgende dag ben ik doorgereden naar Tsitsikamma NP. Dit is eigenlijk waar de Tuinroute zijn naam aan te danken heeft. Vroeger was het hele gebied voorzien van regenwoud, nu alleen nog dit NP. Het ligt aan een woeste kust en aangezien het nogal vervelend weer was (regen en wind) was de kust erg mooi.
Ook nog even gekeken bij de hoogste Bungyjump ter wereld, 220 meter. Geen haar op mijn hoofd....

Die dag geeindigd in Knysna, wat bekend staat om zijn oesters. Die dus ook maar gegeten, mmmm. Het was een gezellig hostel en we zijn met een groep gaan eten. Daar was ik inmiddels ook wel aan toe, ik begon me een beetje een kluizenaar te voelen. Twee jongens uit Zweden bleken al twee jaar de wereld aan het rondzeilen te zijn. Mooie verhalen. Tja, zo is er altijd baas boven baas.

Na een gezellige avond/nacht de volgende dag naar een uitzichtpunt van Knysna gereden en daarna onderweg naar Wilderness. Daar heb ik een track gelopen van 3 uurtjes. Een vakantie gaat niet in je koude kleren zitten en ik merk dat ik inmiddels de conditie van een wijkagent heb, dus het was wel even goed om iets te doen. Gelukkig was het niet een vreselijke klim. Het was er prachtig groen, het pad liep gedeeltelijk langs een rivier, die ik met pontje over moest steken en het eindigde bij een waterval. Ik heb vooral genoten van de geluiden; het ruizen van het water en de bomen, de verschillende vogels en de stilte. Alsof je naar een bandje luisterd in de sauna, maar dan in het echt.

S avonds bij het hostel om het kampvuur gezeten en gekletst met de locals die daar pizza kwamen eten. Inmiddels stinken al mijn kleren naar vuur, het is hier een gewoonte om of een braai of een kampvuur te maken. Het is wel altijd erg gezellig en het zorg voor een goede sfeer.
Ik was ook nog even naar de plaatselijk vrijdagavond markt gegaan. Dan zie je wel dat het een klein dorp is, ze herkennen je meteen als een vreemdeling. Ook merk je dat ze hun dorp niet vaak uitkomen en ze een kleine wereld hebben.

Het weer in de tuinroute viel erg tegen, 18 graden en regen en toen ik zag dat het in Kaapstad wel lekker was bedacht ik mij dat het maar eens tijd was om terug te gaan. Kaapstad was ongeveer 650 km verderop, dus het was nog een beste rit. Maar ik vinden rijden niet erg en helemaal niet in zo'n mooie omgeving, dus ik was er zo. Ik ben meteen maar doorgereden naar de Kaap. Dat is een prachtig NP, onder Kaapstad, waar Kaap de Goede Hoop een onderdeel van is. Ik weet nog dat ik, toen ik klein was en die naam voor het eerst hoorde, ik dat zo'n mystieke naam vond. Het NP bestaat uit een prachtige vegitatie en ik vond het echt dik genieten. Het eindigd bij een pad die naar een niet werkende vuurtoren loopt. En dat pad loopt omhoog..... Ik vroeg mij af wat er bijzonder was aan een niet werkende vuurtoren en na even wikken en wegen heb ik gekozen voor mijn flesje wijn en kaasjes en prachtig uizicht. Goede keuze!

Op de Kaap leven ook pinguins. Die blijven toch wel fantastisch, helemaal als ze wiebelend voorbij lopen.

Omdat ik geen zin had om de stad in te rijden en het al wat laat werd ben ik in Kommetjie blijven slapen. In dat plaatsje was echt weinig te beleven, maar ik had de mazzel dat de Springboks (het Zuidafrikaanse rugby team) moest spelen, dus de kroegen zaten vol. Ik heb met een aantal locals, die me meteen de wedstrijd uit konden leggen, een hamburger gegeten. Goed aangepast he?

Vanmorgen ben ik de dag vroeg begonnen op het strand. Heerlijk rustig en prachtig weer. Om 11 uur alweer gaan rijden, want de auto moest terug en ik begon te verbranden. De route was nog mooier als gisteren en ik moest aan de Amalfi kust denken, maar dan zonder toeterende Italiaanen.

Ik heb de auto twee dagen eerder teruggebracht dan gepland maar ik moest toch meer betalen dan als ik het had gehouden. Rare jongens die Zuidafrikanen!

Ik had afgesproken met Melinda, Steve en Laura, (van de groep) in het hostel. Fijn om ze weer te zien. We zijn naar een beachclub gegaan die vergelijkbaar was met eentje in Bloemendaal. Daarna lekker thais gaan eten.
Kaapstad is echt een gave stad en geeft je het gevoel dat je thuis bent, maar dan met mooi weer, stranden en mooie omgeving. De komende vier dagen ga ik me denk ik voornamelijk vermaken met slenteren, terrasje, eten en drinken. Je hoort me niet klagen hoor! Het is hier Beie lekker toeven.

liefs!

  • 07 November 2010 - 20:45

    Henk V.:

    Vandaag een beetje verbazing. De grootste bungyjump ter wereld en onze kanjer Pascale zegt: NEE!
    Te oud voor die ongein zeggen we in Mokum?

  • 07 November 2010 - 20:56

    Kossie:

    Hé Nelis, ben je er bijna weer?! Begin ik alvast te koken namelijk ;-) Geniet nog even daar! Dikke Kus!

  • 07 November 2010 - 22:23

    Sarie:

    wordt weer tijd voor een afspraak! wat een prachtige verhalen.
    groetjes en liefs Sarie

  • 08 November 2010 - 15:30

    Jenny:

    Laatste weekie Pas, is toch wel hard gegaan. Doen zaterdag wel een borreltje bij je broer? Maak er nog wat van deze week. CU XX

  • 09 November 2010 - 17:28

    Elbie:

    The Garlic worked!!!

    I had great seats and the people on the plane never argued. They just brought me what I wanted.

    Missed you though.... What a great time I had with you. Again please!!

  • 09 November 2010 - 17:40

    Je Nichtje:

    he lieve tante,
    haha een febo met vis, doe mij maar liever een satekroket! Bij ons is het half 6 echt al helemaal donker. Wel knap van je hoor, helemaal in het donker en dat het nog regent ook! Haha je bent ook wel gek ook he, lekker je eigen i-pod in de auto.
    Dat snap ik vind die slobbenwijken op tv al een naar gezicht, maar als je ze dan in het echt ziet!
    Wel leuk, dat het net lijk of je in holland loopt! voelde zeker wel fijn?
    Haha we hadden het hier laatst nog over papa en ik zouden het ook echt nooit doen bungyjumpen, jordi twijfelde.
    Ik wou het net zeggen, lijkt net op je in de sauna bent! Zeker wel mooi omdat in het echt te horen.
    Ik vind pinguins ook zulke leuke beesten.
    Lekker hoor dat het zonnentje schijnt.
    Ben harstikke jaloers.

    Namens mijn vader, zaterdag mag je in de bedining bij papa's verjaardag, je hebt lang genoeg uit gerust hahaha!

    Geniet nog van je laatste daagjes en ik zie je zaterdag, dan komt sinterklaas weer aalsmeer binnen.

    Dikke kus van uit een koud landje, met veel regen.

    ps. me examens gingen best goed! ben wel blij dat ik nu weer even rust heb.

    xxxx hou van je!

  • 09 November 2010 - 18:52

    Jordi Nelis:

    Hoe is het met me tante? Zo zit je vakantie er weer bijna op, zie je zaterdag op me papa's verjaardag.

    kus jor

  • 09 November 2010 - 19:12

    Otto & Nynke:

    Hey Passie,

    deze verhalen komen ons were bekend voor.. Heerlijk!
    Heb je geen last gehad van de baboons bij de Kaap? Die zouden daar je baby uit de auto sleuren (gelukkig had je die dan ook niet bij je..).
    Laat even weten wanneer je precies thuis komt.

    dikke kus en tot snel!

  • 10 November 2010 - 10:29

    Peet:

    Erg mooi verhaal, maar wat is er mis met een Kia Picant?

    Rust nog maar lekker even uit, want hier moet je er echt weer tegen aan. ik heb zin om met een wijkagent te gaan fietsen.
    groetjes
    Peet en zoen van An.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cheers to Happiness

Cheers to Happiness!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 128886

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 29 December 2025

Life is good!

03 Mei 2021 - 01 September 2025

Samen

05 November 2011 - 05 December 2011

Amsterdam - Dakar

Landen bezocht: