De laatste dagen... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu De laatste dagen... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

De laatste dagen...

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

11 November 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal!

Maandag ben ik samen met Melinda naar Stellenbosch gegaan. Ik was daar natuurlijk al geweest, maar niet als toerist en het is een leuk plaatsje. We zijn met de trein gegaan, wat veel blanken afraden, maar ze kunnen het eigenlijk niet motiveren. Dus we zijn gewoon op de trein gestapt. Die vertrok onafrikaans stipt op tijd. We waren de enige blanken in de trein, maar er is geen enkele reden om er niet in te gaan zitten. Het is niet gevaarlijk, er is voldoende toezicht en je zit tussen de studenten.
In Stellenbosch hebben we heerlijk geluncht en geslenterd en daarna zijn we naar een wijnboerderij gegaan. Deze viel een beetje tegen, het was meer een Eventcenter, maar we hebben het maar over ons heen laten komen en een lekkere luie middag gehad. Voor het eventcenter was een treinstation, dus wij waren er van overtuigd dat de trein daar zou stoppen. Gelukkig werden we op sleeptouw genomen door twee jongens die er werkten, want bij dat station bleek de trein al jaren niet meer te stoppen.

S avonds naar Mamma Afrika geweest. Dat is een restaurant met live muziek, hetzelfde restaurant waar we de groepsreis afgesloten hadden. Die muziek is zo goed, wat een ritme!

De volgende dag zijn Melinda en ik drumlessen gaan volgen in een winkeltje verderop. Melinda was er al een keer langs genomen en ze werd uitgenodigd om mee te drummen. Pfff, dat is nog niet makkelijk voor een blanke. Geconcentreerd lukte het me nog wel, maar als ze dan iets anders deden was ik meteen van slag. Maar gaaf om te doen en met zijn 3-en tegelijk klinkt het toch nog best aardig.

Ze hebben hier Nederlandse televisie, dus ik heb s avonds ouderwets op de bank De Wereld draait door zitten kijken. Ook best wel eens lekker.

Gisteren naar Robben Island gegaan. Dat was best wel indrukwekkend. Ik word altijd een beetje neerslachtig van gevangenissen wat op zich raar is, want het is toch de bedoeling dat ik er af en toe eentje instop. Maar goed, dit is natuurlijk ook een ander verhaal. Het eiland is op zich best groot en mooi. Het werd door de Nederlanders in eerste instantie gebruikt om de mensen met Lepra te verbannen. Later werd het een gevangenis en een tijd lang werden er alleen politieke gevangenen gehouden. Zo ook Nelson Mandela. Natuurlijk zijn cel gezien, die is 3x2 meter en erg eenvoudig. En dan te bedenken dat hij er zolang gezeten heeft!
We werden rondgeleidt door een ex-gevangene. Zijn verhaal is schrijnend. Hij was een van de studenten die meedeed in de demonstratie tegen het feit dat ze alle vakken op school in het Afrikaans moesten gaan volgen. Deze demonstratie is geweldadig afgelopen en er zijn veel studenten neergeschoten, ondanks dat de studenten geen wapens hadden. Dit is destijds het omslagpunt geweest voor de Apartheid, de wereld heeft toen zijn afkeuring getoont en een embargo op Zuid Afrika gelegt. De ex-gevangene kwam er de volgende dag achter dat zijn zwangere vriendin ook doodgeschoten was. Hij heeft zich toen aangemeld bij de ANC en is getraind in Angelo. Toen hij terugkwam had hij de opdracht om een benzinestation op te blazen, maar hij werd hierbij gepakt en kreeg 20 jaar. Dit was in de laatste jaren van de apartheid en hij heeft er 5 jaar van moeten zitten.

Toen we terugliepen hoorden we de drums al van afstand. Dus weer even meegedaan. Ook al had ik als taak om de bas te verzorgen het zag er toch indrukwekkend uit en veel toeristen stopten om foto's van ons te maken. Cool!!!

S avonds de reis afgesloten in Mamma Afrika. Erg gezellig, goede muziek, inmiddels veel bekenden en lekker gedanst.

Vanavond vertrek ik en ik kom vrijdagenochtend rond elf uur aan.

Ik heb ontzettend genoten van deze reis. Heel veel gezien en meegemaakt. De groepsreis is mij heel erg goed bevallen en we hebben zoveel plezier gehad. Meestal heb ik wel weer zin om naar huis te gaan, maar sorry, het ligt niet aan jullie, maar dit keer wil ik echt niet naar huis! Afrika blijft zeker op mijn lijstje staan en ik ga niet vaak terug naar een plek waar ik al geweest ben, maar hier kom ik terug!

Weer bedankt voor het meelezen en jullie lieve reaktie's. Het is altijd fijn om wat van het thuisfront te horen. Tot gauw!!!!

liefs, Pascale

  • 11 November 2010 - 09:05

    Karl Heinz Rummenige:

    Die Robben had uberhaupt niet mogen spelen, we zijn woedend!! en nou blijkt ie ook nog een eiland gekocht te hebben! We dienen een offcieel protest in bij de knvb!

  • 11 November 2010 - 09:11

    Phil Collins:

    Drummen niet makkelijk voor een blanke! een understatement. Eindelijk erkenning!!! dank je wel pasquale.

  • 11 November 2010 - 10:00

    Elbie:

    We would love to have you back. Over and over again. Hope all goes well in Amsterdam. Catch them!!

    x

  • 11 November 2010 - 11:04

    Nol:

    Ik heb genoten van je reisverslag en je verhalen. Je leest gewoon dat je het super naar je zin hebt gehad. Goede vlucht terug en we spreken elkaar snel
    x

  • 11 November 2010 - 11:10

    Henk V.:

    Goede vlucht terug. Het gaat hier stormen op vrijdagochtend. Houd je goed vast. Dat wordt dus de Buitenveldertbaan en als je aan de rechterkant zit, zwaai dan even naar me.


  • 11 November 2010 - 12:16

    Karina:

    Hoi lieve Pascale,

    Ik hoop dat je de reacties leest voordat je vliegt, een hele goede vlucht terug en inderdaad het stormt en regent hier enorm, dus trek wat warms aan! Welkom in Nederland!Zie je snel in Amstelveen, heb genoten van je verslag maar ben weer blij als je veilig terug bent.
    Liefs Karina

  • 11 November 2010 - 12:19

    San Sijm:

    he meis,

    bedankt weer voor je mooie verhalen, heb er weer van genoten, goede reis, en zie je waarschijnlijk zaterdag wel bij je broer op verjaardag

    xx san

  • 11 November 2010 - 17:53

    Jeroen En Brigitta:

    Hoi Pascal,
    Ook wij hebben weer genoten van je reisverslagen. Ik kan me voorstellen dat je niet naar huis wilt. Het is hier herfst veel wind en regen!!
    Goede vlucht en we spreken elkaar snel!!
    Groetjes de overbuurtjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cheers to Happiness

Cheers to Happiness!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 129117

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 29 December 2025

Life is good!

03 Mei 2021 - 01 September 2025

Samen

05 November 2011 - 05 December 2011

Amsterdam - Dakar

Landen bezocht: