Allemaal blije gezichten hier, inclusief de mijne! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu Allemaal blije gezichten hier, inclusief de mijne! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

Allemaal blije gezichten hier, inclusief de mijne!

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

06 Februari 2012 | Oeganda, Kampala

En daar gaat ze weer.....

Ja, ik was inderdaad net terug. Het onverwachtste thuis zijn met de donkere dagen is me niet zo goed bevallen dus ik ben dat gaan doen waarin het beste bij mij naar boven komt; reizen!  En gelukkig heb ik de luxe om het te kunnen doen. Dus ik ben vrijdag vertrokken naar Uganda. 
Het afscheid verliep wel iets gematigder dan als je met een barrel op pad gaat, maar gelukkig kunnen jullie dat goedmaken als ik terug  kom ;-) 

Uganda ligt net achter Kenia en Tanzanie en veel mensen kennen het vanwege de film The last king of Scotland, over president Amin. Voorheen was het een britse kolonie, in 1962 werd Uganda onafhankelijk. Sindsdien staat de ene na de andere leider op die geld in zijn zak steekt en bevolkingsgroepen tegen elkaar opzet en afslacht om macht te verwerven. Amin was er ook zo eentje. De laatste slachtingen hebben in 1986 plaats gevonden en ondanks dat er geen democratie is, is het nu redelijk stabiel in het land. De helft van de vrouwen zijn analfabeet en de levensverwachting is 43 jaar. (ik behoor hier dus bij de bejaarden...) De grootste inkomstenbron is koffie, vis en ontwikkelingshulp. Zo, dan weten jullie een beetje waar ik ben. Waarom ik in hemelsnaam naar zo'n land ga? Voor de gorilla's! Gorilla's leven alleen hier en in Rwanda en Congo. 

Op het vliegveld kwam ik weer direct in een andere wereld terecht. De taxi zou niet af te dingen zijn, maar het is me natuurlijk wel gelukt. Voor dat geld reed hij wel als een dwaze. Er is geen straatverlichting, het is vol met mensen oo straat en wij gingen er met 120 km/u doorheen. Nou ja, ik was lekker snel in het hostel. Daar zaten ze al op me te wachten en na een voorstel rondje bleek dat ik vier uur later bij het ontbijt verwacht werd... De volgende dag bleek een rijdag te zijn. Best pittig om weer de hele dag te zitten, maar het uitzicht was dik genieten. Uganda is heel groen en heuvelachtig. Er zijn veel koffie, thee en bananenplantages en het is redelijk schoon. De mensen zwaaien enthousiast en kinderen rennen achter de bus aan. Ik voel me net een prinses in de bus, want ik zit de hele tijd enthousiast terug te zwaaien, ik word zo vrolijk van al die blije gezichten! 

' s Avonds stond ik voor een dilemma, of ik op Chimpagnsee excursie zou gaan of niet. Zo niet,  dan werd het een 'gewone' safari. De laatste tijd kan ik al erg moeilijk keuzes maken en ik heb er nu ook even mee zitten tobben. Chimps zien, ja want ik ben hier maar een keer. Nee, 100 dollar extra kwijt, de chimps schijnen niet op mensen te zitten te wachten en de kans dat je ze ziet is klein. Wikken en wegen en uiteindelijk besloten dat ik het niet doe. Dus op safari gegaan. Daarin  merk ik dat ik dat ik al verwend ben, want van een antilope kijk ik niet echt meer op. Maar van het geheel heb ik zitten genieten. Prachtige natuur, mooie geluiden en af en toe een olifant of een steenbok in beeld. De leeuwen schijnen hier in bomen te slapen, heel bijzonder. Helaas zeg ik schijn, want ik heb ze niet gezien in de bomen, wel eentje lopend. 
En lullig voor de mensen die wel gegaan zijn, maar ik bleek een goede beslissing te hebben genomen, de chimps hebben zich niet laten zien!
In de middag zijn we met de boot de rivier opgegaan. Omdat het hier zo ontzettend heet is liggen de olifanten, nijlpaarden en buffels in het water te dobberen. Voor het eerst een nijlpaard in vol ornaad gezien, meestal zie je alleen twee oortjes boven het water uitkomen. 

De groep bestaat uit 20 man, overal vandaan en allerlei leeftijden. Omdat het dezelfde organisatie is al vorig jaar ziet alles, de truck, tentjes, bestek etc, hetzelfde eruit. Ik moet oppassen om het niet helemaal te vergelijken als toen, omdat ik toen zo ontzettend veel lol hebt gehad kan het dan alleen maar tegen vallen. Nu zitten er ook een aantal leuke mensen tussen, maar feestgangers heb ik nog niet ontdekt. 

Vanmorgen hadden we pech en waren we voor twee uur gestrand in een heel klein dorpje. Echt grappig om te zien hoe wij hun bekijken en zij ons. Wij zitten te kijken hoe hun huisjes gebouwd zijn en zij zitten te kijken naar onze schoenen. Je kan merken dat ze nog niet zo gewend zijn aan toeristen en dat is leuk. 

Morgen ga ik naar de gorilla's!!!!!!

liefs!

  • 06 Februari 2012 - 13:16

    Veer:

    heeeeeeeeeeeeeel veel plezier!
    komt vast goed met de groep!
    kus

  • 06 Februari 2012 - 13:22

    Mim:

    Klinkt weer geweldig! Pas op dat de gorilla's je niet willen houden. X

  • 06 Februari 2012 - 13:56

    Jelle:

    Bn je me toch voor he. Laat je ze wel allemaal heel, ik moet ze ook nog bzoeken. Maar ja, ik ben geen ambtenaar dus moet ik echt plannen en keuzes maken. Have fun he xx

  • 06 Februari 2012 - 14:36

    Miranda:

    Nou meid, slinger jij dat feestje dan maar aan! Moet lukken toch? Veel plezier hè. x

  • 06 Februari 2012 - 17:29

    San Sijm:

    jezus ben je gewoon weer op reis, belachelijk haha nee hoor is gewoon gezonde jaloezie. helemaal gaaf weer en je hebt gelijk. Geniet er lekker van en veel plezier bij de gorilla`s. have fun. xxx san

  • 06 Februari 2012 - 19:22

    Anita:

    Hi Pascale,

    Wat klinkt het allemaal avontuurlijk! Lekker dat je weer op pad bent, ga er heerlijk van genieten! Veel liefs, Anita

  • 06 Februari 2012 - 20:01

    Johan M:

    zucht..min 18 hier de komende nacht. Leidingen bevriezen, auto's niet meer te starten, half het land de 11stedenkoorts en jij?? Wij redden het wel weer zonder je hoor!
    Have fun!

  • 07 Februari 2012 - 09:08

    Trudy Greeven:

    Geweldig Pascal nu weer op reis
    Wel of niet gezellig jij bent toch een gangmaker!!! voorlopig ben je lekker in de warmte en zie je weer genoeg
    Geniet er van gr tante tr

  • 07 Februari 2012 - 09:47

    Bianca:

    He meid,
    Vooral blijven genieten van al de wondertjes....hier in Oostenrijk zijn wij volop aan het genieten van onze vrijheid op de latten. De temperatuur is wel erg fris met -30 's nachts en -19 overdag, maar dat mag de pret niet drukken.

  • 08 Februari 2012 - 00:21

    Bob:

    Hee Pascale! Leuke om je verslag weer te lezen. Wat schrijf je dat toch allemaal weer makkelijk op. Echt talentje. Zou eens aan een boek beginnen als ik jou was :)
    Have fun bij de Gorilla's en veel plezier gewenst! xB

  • 09 Februari 2012 - 15:29

    Angelique:

    Hebben de gorilla's je niet laten gaan? Ben benieuwd naar je verhalen.... Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cheers to Happiness

Cheers to Happiness!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 129120

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 29 December 2025

Life is good!

03 Mei 2021 - 01 September 2025

Samen

05 November 2011 - 05 December 2011

Amsterdam - Dakar

Landen bezocht: