Een stad van contrasten! - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu Een stad van contrasten! - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

Een stad van contrasten!

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

26 September 2009 | Libanon, Beiroet

Hallo allemaal!

Ik ben helemaal van slag. Ik dacht vier weken ingepakt rond te lopen, maar vandaag lag ik mooi in mijn bikini in een hele riante beachclub!

Het begon al op de luchthaven, waar ik heeeel lang in de rij moest staan voor een stempel in mijn paspoort. In de rij stond een behoorlijke diversheid van mensen. Zo waren er mensen die net zoals veel Nederlanders met korte broek en hemje het vliegtuig uit komen. Daarachter stonden dan weer vrouwen in bijna burka's, ze mochten hun gezicht namelijk wel laten zien. En dat deden ze, met veel make-up en een gigantische zonnebril. Er stonden ook een paar 'echte' burka's in de rij. Aan de schoenen te zien; twee paar all stars en een paar hoge hakken, ging het om een gezin. Vaders stond bij de douanemeneer om stempels te vragen. Maar ja, hoe weet je nou wie er achter dat doek zit? De moeder moest toch even heel snel haar gezicht laten zien. Toen mocht het hele gezin door, vaders voorop en de drie er als kleine eendjes erachter aan.

In de stad is het niet anders. Er lopen meiden op hoge hakken en kort rokje rond, maar ook vrouwen met hoofddoekjes en helemaal ingepakt. Nou, ik weet het niet meer hoor. Ik loop in ieder geval in mijn wijde kleren en mijn haar in een staart, maar mijn hoofddoek (lees broekspijp) hoef ik nog niet op.

Het is hier errug lekker weer, zo'n 28 graden, dus ik ben gisteren na mijn aankomst (prima hotelletje trouwens) op de boulevard gaan wandelen. Die is erg mooi, breed en schoon. Er staan twee grote rotsen in de zee waar Beiroet bekend om staat, dus die heb ik maar even op de foto gezet. Daarna in een sjieke tent een drankje gaan drinken. Wat nou je mag geen alcohol als je moslim bent. Ze drinken het hier alsof de bron morgen leeg is! Met waterpijp en mezzes. Ik heb de drank en de waterpijp nog maar even laten staan, want mijn hoofd stond op klappen, ben nl verkouden en met die zon en vliegen gaat dat een beetje kloppen. Wel twee mezzes genomen, wijnbladeren en auberginehumus. Mezzes zijn kleine hapjes die ze vooraf nemen. Snap niet hoe ze dat doen, want voor mij was het een hele maaltijd en ik ben geen kleine eter. Was heerlijk trouwens.

De stad zelf is heeft ook zo zijn exremen. Vanaf het vliegveld reed ik door de wijk waar de Hezbollah woont en wat drie jaar geleden gebombadeerd is. Niet de mooiste wijk dus. Maar het centrum staat vol dure gebouwen. Aan de buitenkant ziet het er allemaal uit als betonblokken, maar van binnen is het sjiek de friemel. Sommige hotels heb onder de weg door een tunnel lopen die naar een beachclub gaat die in de zee ligt. Wauw, mijn mond viel open. Prachtige loungebedden, overal bubbelbaden, drie zwembaden, bars zoals in de martinereclame en lekkere muziek. Nou, mijn plannen waren gauw gewijzigd; in plaats van naar een havenplaatsje te gaan ga ik een dag hier liggen!

S avonds langs de boulevard gelopen, wat veel mensen doen. Het is een gezellig sfeertje. Nog een terrasje en daarna moe in slaap gevallen.

Vanmorgen dus naar de beachclub gegaan. Ik heb mijn best gedaan om er voor niets binnen te komen, is altijd een sport bij een fancy hotel, maar het is mij niet gelukt. 15 euro entree, maar het zag er zo aanlokkelijk uit dat het gauw besloten was. In het begin was het nog rustig, maar in de loop van de midddag stroomde het vol met decadente Beiroet(anen)(ers)(s) Het testaron vloog je tegemoet. Gezien en gezien worden, zwemmen met je zonnebril, champagne en liggend eten, je eigen bubbelbad hebben etc. Overdag lounge muziek en in de middag meer house. Gaaf om te zien en te zijn, maar na een dagje heb ik wel weer voldoende. Nog wel een uitnodiging van een Zweed en Beiroet(nees) om vannacht naar een feest op een dak van een gebouw te komen, maar weet niet of ik dat ga doen.

Ik weet nog niet precies hoe het hier werkt met het contact maken. Mannen zeggen mij wel gedag, maar vrouwen niet. Ik blijf dus maar een beetje afstandig, moet eerste maar eens kijken hoe het werkt en of het kan.

Morgen ga ik alsnog naar dat havenplaatsje. De dag erna, maandag, ga ik op weg naar Syrie, naar Damascus. Daar zal ik weer wat van mij laten horen.

Jullie hoeven je dus allemaal geen zorgen te maken, het is hier zo decadent als wat, ze praten allemaal engels en zijn wel wat gewend wat vrouwen betreft.

Heel veel liefs!

• 26 September 2009 - 17:09

Gertrud:

Eerste keer dat ik een berichtje achterlaat op jouw .......ja hoe noem je dit eigenlijk ? In ieder geval goed te lezen dat je je nog even kunt gedragen als een westerling met luxe en al, waarom was ik eigenlijk ook niet die kant op gegaan ? Jammer dat het je niet lukte om binnen te glippen bij het chique badhuis. Hoop dat je je wel gemeld hebt bij de feestlokaties.
    Geniet in ieder geval veel. Groet en liefs Gertrud

• 26 September 2009 - 17:13

Naomi Nelis:

Heei pascale,
    Ik mis je nu al.
    Wat erg he!
    Ik hoorde van dick dat jullie elkaar vrijdag ochtend hebben gezien. Wat leuk zeg.
    Ik heb echt weer genoten van je verhaal.
    Jij kan altijd zo mooi verhalen schrijven.
    Waar je echt in zit, het lijkt dan net of je een boek leest.
    Ik ben wel jaloers hoor zoveel zwembaden en jacuzie's lekker hoor!
    Maar ik gun het jou zo een norm.
    Lieve tante nog heel veel
    plezier daar en let goed op je zelf.

Een hele dikke kus van je nichtje.

Die aapentrots op jou is dat je dit allemaal doet.

• 26 September 2009 - 17:16

San Sijm:

he meis, ik zit nu alweer te genieten van je verhalen, en je bent weer goed bezig, lees ik. Helemaal toppie weer zeg, en klinkt idd niet eng, geniet lekker en kijk weer uit naar je volgende bericht

xxx san

• 26 September 2009 - 17:48

Manon:

hmmm, begint goed en klinkt goed! Ik ga je volgen! liefs Manon

• 27 September 2009 - 04:52

Leo:

Lieve Pascale,
    Fijn dat je het naar je zin hebt. Geniet maar lekker. Heb je je mobile bij je?

• 27 September 2009 - 06:55

Stef ( Eikel):

Ik heb je niet gedag gezegd..............................................................................................XXXXXXXXXXX

• 27 September 2009 - 06:57

Testaron??

• 27 September 2009 - 06:57

Stef:

Ben aan het werk!!! Wie is hier nu gek?

• 27 September 2009 - 08:19

Sil:

hey pas! hoe is het? lekker dat je weer on route bent in verrassend beiroet kan je wel zeggen. kijk de kat nog maar even uit de boom daar idd. veel plezier! liefs, sil

• 27 September 2009 - 08:57

Nol:

Je gaat weer helemaal genieten hoor, je hebt er lang naar uitgekeken en nu zit je er!!!!!
    Lieverd geniet er van en ik volg je, zoals altijd hahaha
    Kus

• 27 September 2009 - 09:03

Stef:

Wat doet Neeskens in beiroet???/ Aannemen die uitnodiging!!!

• 27 September 2009 - 11:38

Ingrid:

Leuk, leuk leuk.
    Houd je het wel vol?

• 27 September 2009 - 12:36

Jenny:

Klinkt allemaal gezellig, veel plezier en vooral genieten! Ik hou je in de gaten. Gr. X Jen

• 27 September 2009 - 18:53

Son:

Hoi,
    Ik ontving je sms toen ik vorige week een weekje in Spanje was. Ik dacht, hé daar gaat ze weer??...Gaaf hoor! Spannende bestemmingen zo te lezen...He
    vrouwe Dessing II, vermaak je!!!
    Liefs Son

• 28 September 2009 - 05:41

Simone:

Hoi lief,
    Was te laat met smsen; je telefoon bleek al uit te staan. Was druk met de organisatie van het familieweekend;topweekend gehad. Vanmorgen weer op het clubhuis aangeland en mijn tijdelijke "cadeautje" van jou uit mijn kastje getoverd..........wat fijn, thanks!!!
    Heerlijk te horen dat alles naar wens is in het verre. Zo zie je maar dat dingen inderdaad anders kunnen zijn. Heerlijk toch om zonder mouw op je hoofd door de straten te lopen. Die wijde kleding is alleen maar lekker met dat warme weer en je moet er ook niet te leuk en mooi uitzien. Het is namelijk niet de bedoeling dat je daar aan een of andere knakker blijft hangen: veel te ver weg!
    Maak er iets moois van Passie!
    Liefs en dikke zoenen,
    Simone

• 28 September 2009 - 10:07

Nynke:

Heel veel plezier en geniet ervan!
    x

• 28 September 2009 - 21:07

Gertrud:

Jammer.......nog geen nieuwe verslagen maar dat zal wel een goed teken zijn.Laat weer even van me horen omdat ik er ook even niet ben, nog een paar dagen heel hard werken en dan een paar dagen doorbrengen in Athene. Het weer in Holland is nu duidelijk minder goed, in ieder geval minder zonnig dus blij dat ik er ook tussenuit kan.
    Veel plezier en pas goed op jezelf.