Aan de middenlandse zee... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu Aan de middenlandse zee... - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

Aan de middenlandse zee...

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

22 Oktober 2009 | Israel, Jeruzalem

Shalom allemaal!

Haifa staat bekend om de tuinen van Baha'i en nadat ik aangekomen was ben ik daar s middags heen gegaan. De tuinen zijn in terrassen tegen een heuvel aangebouwd en van boven af 'lopen' ze zo de zee in. Best mooi, maar het is een beetje een Engelse tuin, veel te netjes en ik was het er echt van onder de indruk. Maar het speciale van die tuinen is dat er Al Bab er begraven ligt. Hij heeft 150 jaar geleden verteld dat hij de nieuwe messias is, dat alle geloven hetzelfde zijn en zijn geloof het laatste en dus het juiste en nog een paar wijzigingen. Vijf miljoen mensen geloven hem en deze plek is voor hen heilig. Een aantal van die Bahia's zaten bij mij in het hostel. Het waren allemaal vrouwen (zou die Al Bab soms een knappe vent geweest zijn?), de meeste oud en sommige een beetje in de war. Nou, ik ben in ieder geval niet overstag gegaan.

De volgende dag ben ik met de trein naar Akko gegaan. Zoals hier overal gebeurd werd nu ook mijn tas gechekt. Ze vroegen waar ik heen ging en ik antwoorde dat ik naar Akko ging. Vervolgens wilde ze mijn paspoort zien. Ik vroeg nog of Akko in het buitenland ligt, maar ze konden er niet om lachen. Toen ze mijn stempels zagen brak er paniek uit er werd er iemand bij geroepen. Een vreselijke arrogante kwast die niet normaal tegen mij kon praten, zijn zonnebril ophield en zich bijster interessant gedroeg. En het is gewoon beveiliging hoor, wel met een wapen, die ze gewoon in hun broeksband stoppen. Jullie kennen me; ik werd er een beetje opstandig van. Er werd me niets verteld, moest wel blijven staan en ze hebben 3 x mijn bagage gechecked. Al mijn foto's op mijn camera werden bekeken en toen hij mijn foto's van de muur zag knikte hij bevestigend en riep triomfelijk naar de anderen. Hij vertelde mij dat ik geen toerist was maar iemand van de pers. Toen ik hem vertelde wat ik wel deed ging hij daar niet verder op in.
Na drie kwartier mocht ik gaan. Ik vroeg nog om uitleg, tenslotte was ik bij de grens al uitvoerig doorgelicht, maar kreeg geen antwoord.
Het was wel een keer goed om het vanaf deze kant eens te ervaren hoe het voelt. Ik zal er vast nog weleens aan terug denken.

Akko is een erg leuke plaats. Het is een hele oude havenplaats die altijd erg belangrijk is geweest. Onder de stad lopen nog tunnels en er staat een burcht/kasteel. Heerlijk de hele dag van alles bekeken en vanaf een terrasje zitten kijken naar de jongens die van grote hoogte het water in doken.

De volgende dag met de trein naar Tel Aviv gegaan en dit keer zonder problemen. Ik zit nu in Jaffa (bekend van de sinaasappelen), een klein plaatsje buiten Tel Aviv. Dit is een dorpje met kustenaars, laagbouw, haventje, vlooienmarkt en kleine winkeltjes. Een half uurtje lopen over een mooie boulevard en ik zit in Tel Aviv. Dat is een grote stad met veel hoogbouw en doet Europees aan. Tel Aviv staat bekend om zijn architectuur, Bauhaus, en om mijn afkomst niet te verloochenen ga ik daar morgen even naar kijken. Vandaag heb ik heerlijk op het strand gelegen, het was goddelijk weer, 25 graden met een windje. De zee koelt eigenlijk niet eens af, zo lekker warm is die.

Morgen nog een laatste dagje, laat in de avond ga ik al naar de luchthaven, want mijn vlucht vertrekt om 04:30 uur. De hele nacht op de luchthaven hangen dus.

En dan zit deze reis er weer op. Ik heb er weer van genoten en vond het een ervaring om eens in de Arabische landen te zijn. Syrie vond ik het leukste land en de hoogtepunten van de reis zijn Damascus, Crac de Ceveliers, Palmyra, Petra, Wadi Rum en Jeruzalem geweest. Veel hoogtepunten dus, en ik heb ook echt genoten. Daarnaast heb ik een ontzettend positief beeld gekregen van de Arabieren. Ze zijn zo gastvrij, vriendelijk en behulpzaam. Tuurlijk was het vervelend dat het vaak op een uitnodiging uitdraaide, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Maar ik heb mij geen moment onveilig gevoeld. In tegen deel, het zijn een van de veiligste landen waar ik gereist heb.
Het nadeel van deze reis was dat ik niet zoveel medereizigers ontmoet heb. Vooral in Libanon en Syrie reist iedereen in groepsverband. Vele avonden heb ik alleen doorgebracht en waren behoorlijk saai.

Bedankt weer voor jullie lieve berichtjes. De aandacht doet mij goed als ik zo alleen op pad ben!

Tot gauw en in ieder geval tot de volgende reis!

  • 22 Oktober 2009 - 18:57

    San Sijm:

    He pas

    he jammer wat moeten we nou zonder je mooie verhalen en je mooie foto`s! heb er weer erg van genoten. Ik wens je nog een dagje plezier en een hele goeie reis terug. ik zie je zeker op het van vlietfeest. jaja hier wordt alles weer gewoon normaal hoor als je terugbent.

    dikke kus san

  • 22 Oktober 2009 - 19:02

    Henk V.:

    Ben altijd weer blij als ik hoor dat je veilig terug bent in A.
    Welkom thuis.
    Groeten en welkomskus van Henk.

  • 22 Oktober 2009 - 20:32

    Je Moeder:

    Pascale,je hebt het weer waar gemaakt,ben weer trots op je,maar ben weer blij als je veilig geland ben op Schiphol.een dikke knuffel van je moeder.

  • 22 Oktober 2009 - 20:52

    Jeroen En Brigitta:

    We hebben weer genoten van je prachtige verhalen. We kunnen ons voorstellen dat je het jammer vind dat het er weer op zit. Wat gaat de tijd snel he! We vinden het ook wel weer gezellig als je thuis bent dan is er weer leven aan de overkant. Geniet nog even en een goede terugreis! Tot zaterdag. Veel liefs van Jeroen en brigitta en kids!

  • 23 Oktober 2009 - 10:11

    Nol:

    Topper, zou volgende week wel weer horen waar de volgende reis naar toe gaat.Over twee weken zeker weeeeeer boeken.Tot volgende week
    X

  • 23 Oktober 2009 - 10:53

    Joep:

    ben 'n oen,zie nu pas de mogelijkheid van reageren! Heb je verhalen en foto's(je maakt echt te gek mooie)met heel veel plezier verslonden.Ben net terug van 4 dagen golfen in Zuid Spanje,maar dat ken natuurlijk niet tippen aan jouw ervaringen.Hel goed van je om zoveel te reizen! Liefs en tot snel joep

  • 23 Oktober 2009 - 15:15

    Naomi Nelis:

    MORGEN BEN JE WEER LEKKER THUIS! =)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cheers to Happiness

Cheers to Happiness!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 129184

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 29 December 2025

Life is good!

03 Mei 2021 - 01 September 2025

Samen

05 November 2011 - 05 December 2011

Amsterdam - Dakar

Landen bezocht: