Chap Chap - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu Chap Chap - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

Chap Chap

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

03 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Soweto

Howzit?
Soweto was indrukwekkend. De backpackers zit middenin Soweto en bestaat sinds een paar jaar. De vuilnisbelt voor het hostel heeft de eigenaar veranderd in een speelplaats en voetbalveld voor kinderen. Die kinderen vinden het erg leuk om met de toeristen te spelen, dus ik probeerde een paar keer een boek te lezen, maar dat is me niet gelukt. Ze wilden vooral mijn haar vlechten, wat ik natuurlijk helemaal niet erg vind. Het zijn ontzettend lieverds en heel enthousiast als je ze maar een klein beetje aandacht geeft.
In Soweto wonen 7(!) miljoen mensen en het is net zo groot als de binnenring van A’dam. Het is ontstaan toen er goud werd ontdekt in Johannesburg, er werden ‘huizen’ gebouwd voor de wijnwerkers. Daar is destijds de Apartheid ook mee begonnen. De zwarte mensen werkten in de mijnen en de blanken verdienden het geld. De blanken bedachten dat het wel netjes opgeruimd was, dus ze bedachten de regel dat de zwarte mensen alleen nog maar in Townships mochten wonen. De regels werden steeds heftiger, die doen denken aan de regels voor de joden in de 2e wereldoorlog. Alleen de Aparheid begon in 1948, dus de blanken in Zuidafrika hebben het nog even voortgezet. De zwarten mochten s avonds niet meer naar buiten, mochten geen groepen vormen, dus met zijn drie kon net, vier was een groep. Ze moesten in aparte treinen, die prop en prop vol zaten, geen gemengde huwelijken, niet zonder toestemming naar een ander gedeelte van de stad etc etc. Als je de regels overtrad dan ging je de gevangenis in en werd je gemarteld. En die regels zijn dus pas 20 jaar geleden opgeheven....
De blanken wilden de zwarten blijven onderdrukken, maar de ANC (partij van oa Mandela) rukte op, en nog een gevaarlijkere partij uit het zuiden van het land gaf nog meer problemen. Dus de blanken hebben die twee groeperingen bij elkaar gezet, waarbij ze die gevaarlijke partij onder hele slechte woonomstandigheden hadden geplaatst. Met het gevolg dat de partijen met elkaar gingen vechten ipv tegen de blanken.
Ik heb een fietstocht door Soweto gedaan, waarbij ik ook door die slechte buurt ben gefietst. Dat is echt een sloppenwijk. Er staan kleine hokjes van cement waar ze met hele gezinnen in wonen. Die hokjes hebben geen stromend water, geen keuken, geen ramen en geen wc. Omdat het erg krap is, bouwen ze de ‘tuin’ erachter vol met sheds, de krotten die wij kennen uit de film. De vorige regering beloofde deze mensen een appartement met voorzieningen. Die appartementen staan er zelfs al, maar ze mogen er niet in wonen omdat de regering niet herkozen is. Ze wachten nu tot de nieuwe verkiezingen. Schrijnend...
Het grootste gedeelte van Soweto ziet er redelijk uit, geasfalteerd en met redelijke huizen. Daaromheen zie je overal vuilnis, de mensen lopen in gehavende kleding en ze hangen rond. Maar ze lachen allemaal, zijn behulpzaam en vriendelijk en willen allemaal een praatje met je maken.
Ze vragen dan: Howzit? En dan antwoord je dus met Chap Chap. Ik ben al helemaal ingeburgerd.
Soweto heeft de naam dat het gevaarlijk is, maar het schijnt er veiliger te zijn dan in Johannesburg. Soweto weet namelijk dat het belangrijk is dat er toeristen naar hun toekomen en als iemand een toerist overvalt krijgt hij behoorlijk op zijn donder van de andere bewoners. Ze houden elkaar dus in de gaten.
Maar voor de zekerheid ben ik ’s avonds niet over straat gaan wandelen...
De volgende dag ben ik met het openbaar vervoer naar het Apartheidsmuseum gegaan. Het openbaar vervoer bestaat uit minibusjes waarop niet staat waar het heen gaat. Door een handgebaar zien de chauffeurs waar je heen wilt en stoppen dan. Maar ja, ik ken die handgebaren natuurlijk niet. Gelukkig wilden iedereen mij helpen en kwam ik bij het museum terecht. Vond het wel stoer van mijzelf, want alle blanken en toeristen gaan met taxi’s.
Het Apartheidsmusuem was wel indrukwekkend. Je wordt geselecteerd op je ras die bepaald door welke deur je naar binnen mag. In het museum veel informatie over de apartheid en over Nelson Mandela. Het was heftig allemaal en op een gegeven moment werd ik er misselijk van. Het is allemaal nog maar zo kort geleden.
Ik vind het bijzonder dat de mensen nu in vrede met elkaar kunnen leven. Toen Mandela vrij kwam heeft het een haar gescheeld of er was een burgeroorlog ontstaan. Ik kan me voorstellen dat de zwarten kwaad waren. Maar desondanks hebben ze Mandela gevolgd en voor de toekomst gekozen. Toch is het nog niet helemaal weg. Ik hoorde een verhaal van mensen die bij blanken hadden geslapen en die spraken over een Blackochien, waarmee ze de zwarte huishoudster bedoelden...
Vanmorgen naar Zambia gevlogen. Een heugelijk feit, want het is land nummer 60!
Ik zit in een prima hostel met zwembad en bar. Ik heb al twee mensen van de groep ontmoet waarmee ik volgende week op pad ga. Ik ben nu in Livingstone, dat is een plaatsje bij de Victoria Falls. Van de week ga ik raften op de Zambezi rivier, de heftigste raft van de wereld! Nou ja, dat klinkt heel stoer, maar dat is in het regenseizoen. Ik zit nu aan het einde van het droge seizoen dus die stoere rivier zal wel een stroompje zijn.
Het is hier trouwens bloedgeslagen heet. Het gutst van mijn hoofd en overdag kan je weinig ondernemen, behalve jezelf in het zwembad laten vallen. Maar ja, ik hoor jullie al zeggen, zit niet zo te klagen, hier regent het alleen maar! O ja.
Deze plaats is een grensplaats, op de hoek van Zimbabwe, Botswana en Namibie. Dat is te zien want er rijden heel veel van die stoere jeeps in de rondte. Ik zag net een Nederlandse voorbij rijden... Dat blijft toch wel mijn droom hoor!
Veel liefs!

  • 03 Oktober 2010 - 15:01

    Karina:

    Hoi lieve Pascale, Vandaag in een adem je beide reisverslagen gelezen, als ik het lees voel ik de sfeer, super!! Nou weer genoeg opgehemeld, het is hier in Amstelveen zonnig, 22 graden en met een glaasje rose erbij prima uit te houden, het zwembad en de bar ontbreken nog...
    Doe je trouwens wel voorzichtig op die Zambezi rivier! Geniet and have fun. XXXX

  • 03 Oktober 2010 - 19:49

    Frank:

    Lieverd! Blijf schrijven en bundel het! Hier inderdaad een bepaalde nazomer.....was al klaar voor de herfst ha ha. Geniet vooral geniet! en kijk uit voor die nijlpaarden ( volgens discovery zijn ze niet zo aaibaar ;-) ) hele dikke kus X

  • 04 Oktober 2010 - 07:58

    Simone:

    Het was gisteren heerlijk weer: 25 graden. Lekker in de tuin gezeten met een wijntje..... En die wilde dieren........wij hadden een pad in de tuin en een hele mooie vlinder. Ook nog een egeltje zien lopen s'avonds............
    Wij zijn niet zielig hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!


  • 05 Oktober 2010 - 08:21

    Stef:

    Hey, vertel eens iets leuks, een stuk uit een enyclopedie kopieren kunnen we allemaal!

  • 05 Oktober 2010 - 08:22

    Bischop Tutu:

    Hoi Pascale, zou het ook wel leuk vinden als je iets over mij zou schrijven.

  • 05 Oktober 2010 - 08:31

    Geert Wilders:

    Hoi Pascale,
    Kan je me meer vertellen over de inburgeringscursus in Soweto. Scheelt behoorlijk in de kosten als Chap Chap voldoende is.Als je snel antwoordt kan ik het nog meenemen in de onderhandelingen met Mark en zijn clan.

  • 05 Oktober 2010 - 11:22

    Www.marktplaats.nl:

    GEZOCHT:

    Blackochien voor 3 dgn per week. Inwoning kan geregeld worden.€ 2.50 per uur.

  • 06 Oktober 2010 - 12:04

    Naomi:

    he liefste tante,
    dat er 7miljoen mensen wonen woow dat is echt niet normaal! haha dat moest ik even kwijt. Wat maak je toch veel mee elke keer, stiekem ben ik best jaloers! maar vind het knap van je dat je alleen gaat, ik had dat niet gekund hoor haha.
    ik mis je nu al, als je thuis kom, wat nog heel lang duurt gaan we reklette he. heb er al zin in! Ik heb leuke fotos van jou leo en papa, met de pramenrace! zal even kijken of ik ze naar je kan sturen.
    Carlo heeft ze volgens mij gemaakt.
    Gister zijn we wezen eten met lilly en leo, ik vind der erg aardig en ze zijn zo verliefd he! Erg schattig.
    Nou nog veel plezier en laat snel weer wat van me horen.

    kus je nichtje
    en ik hou van je, nooit vergeten. Stiekem ben ik nog steeds je dochter he.

  • 06 Oktober 2010 - 12:08

    Naomi:

    was maandag dat we hadden gegeten met leo haha, en zal ik die fotos naar je mail sturen? xxx

  • 06 Oktober 2010 - 22:45

    Ivo:

    Hoi Pascale,

    ga je volgen hoor
    pr vakantie en heel veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cheers to Happiness

Cheers to Happiness!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 129427

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 29 December 2025

Life is good!

03 Mei 2021 - 01 September 2025

Samen

05 November 2011 - 05 December 2011

Amsterdam - Dakar

Landen bezocht: