Sprookjesland - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu Sprookjesland - Reisverslag uit Skaftafell, IJsland van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

Sprookjesland

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

10 Augustus 2016 | IJsland, Skaftafell

Zo, dat heeft even geduurt..... Ik was een commitment aangegaan om zes keer per week te sporten en gezond te eten dus ik kon even niet op reis. Maar nu met een ruim maatje minder ben ik eindelijk weer op pad. IJsland dit keer. Maar een weekje hoor, want het is hier in de zomer gemiddeld 12 graden met een grote kans op regen dus lang hoef ik hier niet perse te vertoeven. Al scheelt het tegenwoordig ook weer niet zoveel met de zomer van Nederland... In de winter wordt het hier niet kouder dan vriespunt dus IJsland doet niet helemaal zijn naam eer aan. Komt door een warme stroming in zee, die zorgt dat de kou niet echt doordringt. Dat terwijl IJsland bijna op de poolcirkel ligt.
Er wonen hier maar 300.000 mensen en dat zijn er zo weinig dat er een dating app is waarin ook gekeken wordt of je niet toevallig familie bent. Slim, want aan achternamen doen ze hier niet.

Omdat ik maar een weekje op pad ben en je hier toch afhankelijk ben van de excurcies heb ik voor een groepsreis gekozen. Een lekker gemêleerde groep, allerlei leeftijden en types, dus dat komt wel goed. Reyjavik is danwel de hoofdstad maar ziet eruit als een dorp. Bijna alles laagbouw, veel huizen zijn vrijstaand en het heeft twee hoofdstraten waar alles gebeurd. Wel zo makkelijk. Het land loopt tegenwoordig over van de toeristen, ze hebben hotels tekort en restaurants schieten als paddestoelen uit de grond. Met dito prijzen, een wijntje kost 12 euro. Het scheelt dat ik na de gayparade mezelf toch had beloofd voorlopig niet te drinken....
Veel vis, lam en zelfs paard op het menu, maar ook walvis en puffin, de papagaaivogel. De IJslanders eten volgens eigen zeggen niet veel walvis meer en het meeste werd geexporteerd naar Japan. Gelukkig zijn de kosten voor het exporteren te groot geworden omdat ze nergens in Europa mogen aanmeren, want dan wordt er meteen beslag gelegd op het walvisvlees. Dus niet rendabel en dus liggen de meeste walvisvaarders aan de kant. Helaas bestellen toeristen nog te vaak walvisvlees waardoor het op het menu blijft staan. Ik moet echt op mijn tong bijten om die toeristen niet aan te spreken op hun gedrag en of het nou lekker smaakt, zo'n bedreigde diersoort, maar wil niet meteen een te groot statement maken binnen de groep. Mezelf kennende ga ik dit nog 1 dag volhouden ha ha.

De eerste dag zijn we de gouden driehoek afgereden. Wat een prachtig land is dit zeg, alsof je door een sprookje heen rijdt. Vulkanen, gletsjers, lavavelden, watervallen, grijze stenen bedekt met prachtig mos, paarse heide, bergen met rode kleuren en her en der zie je de stoom uit de aarde omhoog komen. Af en toe een houten kleurijk huisje en overal van de mooie Ijslanders, en dan bedoel ik de paarden. We zijn oa gestopt bij een lavavallei die ieder jaar 2 cm verschuift. (Dat schijnt net zo snel te zijn als je nagels groeien) Dat komt omdat dit precies boven de Aziatische en Europeese aardplaat ligt. IJsland heeft heel regelmatig een aardbeving of een vulkanische uitbarsting en het landschap verandert hier dus met de jaren. IJsland is een van de zes plekken in de wereld met een geiser en hij doet zijn naam eer aan. Ongeveer elke tien minuten wordt het komende water van de ondergrondse rivier naar boven gespuwt.
De hitte en het water wordt hier gebruikt voor de verwarming en de douche. Dat water ruikt naar rotte eiereren dus het is wel even wennen als je je haar aan het inzepen ben, maar het schijnt dat de geur niet om je heen blijft hangen...

De dag erna zijn we naar het zuiden van IJsland gereden en dat is eeer een heel ander landschap. De weg voert langs ruige kliffen die vroeger aan de oceaan lagen, maar er is in de jaren wat IJsland bijgekomen door de lava dus ze liggen nu twee kilometer het land in. De ene na de andere waterval valt eraf en het groener kan het lanschap bijna niet zijn. De excursie om op een gletsjer te gaan wandelen heb ik overgeslagen, het zal toch niet in de buurt komen van mijn avontuur in Alaska. Ik heb een mooie berghelling opgezocht en lekker een boek gelezen terwijl de rest op stap was. Zo'n groepsreis is wel makkelijk, kijk links, kijk rechts, maar zit wel onwijs vol, dus een momentje voor mijzelf weet ik te waarderen.

IJsland heeft ruim 100 vulkanen en ze zijn er niet van onder de indruk als er eens eentje uitbarst. Het grotere probleem is dan dat de aanliggende gletsjers smelten en voor een tsunami zorgen. Ook daar zijn ze niet echt van onder de indruk, ze zorgen dat het water een weg kan vinden en het leven gaat weer gewoon verder. De lavavelden die over blijven zijn begroeid met mos wat zorgt voor een onwerkelijk en prachtig landschap. 30% van de IJslanders schijnen te geloven in elfen en trollen en je krijgt inderdaad het gevoel alsof ze ieder moment voorbij kunnen lopen.

Vandaag eens kijken of Ijsland zijn naam dan toch eer aan gaat doen, we gaan de kou opzoeken!

• 10 Augustus 2016 - 10:35

Peter :

He Snowgirl... leuk weer eens wat van je te lezen. Heeft inderdaad te lang geduurd..
    Misschien moet je wel een stukje walvis proeven, dan kan je ons vertellen of t wat waard is.
    groetjes

• 10 Augustus 2016 - 10:46

Gerard:

je was al te lang thuis, hahaha
    geniet er maar lekker van en ik zie je snel XX

• 10 Augustus 2016 - 12:45

Es:

Wat heerlijk om weer even te mogen 'meevaren' met jouw beleving...
    Heerlijk om te lezen, geniet ervan lief.
    x

• 10 Augustus 2016 - 13:53

Adrie:

geniet er maar weer van gr uit w.waard

• 10 Augustus 2016 - 13:54

Henk:

YES!!, weer heerlijk leeswerk!!! Fijne week daar!!!

• 11 Augustus 2016 - 00:19

Cindy :

Jeetje wat kan jij mooi schrijven zeg! Erg leuk om te lezen, het is net of je erbij bent!
    Geniet ervan lief!xxx

• 11 Augustus 2016 - 13:40

Sil:

veel plezier :o)

• 11 Augustus 2016 - 14:51

Carolien:

Leuke beschrijving van IJsland, enjoy!!

• 11 Augustus 2016 - 16:16

Karina:

Hey Pascale, weer in èèn adem jouw belevenis uitgelezen:-) Mooie foto's! Liefs Karina

• 11 Augustus 2016 - 20:43

Klaas:

Mooi verhaal. Het werd weer eens tijd iets van je te horen/lezen. Veel plezier en be careful.

• 11 Augustus 2016 - 21:10

Yvonne:

Hee pascallutje,
    Mooi verhaal weer en prachtige foto,s, je mist hier niks qua weer, liefs Frank en Yvonne

• 14 Augustus 2016 - 10:15

Johan M:

Hey,
    gelukkig ben je weer op pad! Leuk verslag weer!