Net Spanje.... - Reisverslag uit Lima, Peru van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu Net Spanje.... - Reisverslag uit Lima, Peru van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

Net Spanje....

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

12 November 2007 | Peru, Lima

Buenos Dias mis Amigos!

In Puno in een goedkoop hotel geslapen. Prima hotel, eigen kamer met badkamer, dus voor mijn doen, harstikke luxe! Het nadeel van een hotel is dat je geen gezamelijke ruimte heb, dus het is wel erg ongezellig. Mijn reisboek is daar niet altijd duidelijk over, en ik heb dan ook geen zin meer om verder te zoeken.
Dus in de middag Puno ingelopen. Nou, daar is dus geen klap aan! Een winkelstraat met toeristenshit en een plein met kerk. Nou ja, eerst maar even de trip voor de volgende dag geboekt en van ellende maar een cafe ingedoken. Daar met een Fransman mijn Spaans geoefend, want hij sprak geen Engels. Zeker twee uur zitten kletsen, en al was het een beetje spanlish, het ging toch best redelijk.

De volgende ochtend vroeg met een toer mee naar de eilanden in Lake Titikaka. Eerst naar de Islas Flotantes, de drijfende eilanden. Dit zijn eilanden gemaakt van riet waar de Uros bevolking op woont. Zij zijn destijds gevlucht voor de Inca's en sindsdiens wonen zij op die eilanden. Ze hoeven niet naar het vasteland, ze hebben alles wat ze nodig hebben. Sinds de toeristen komen hebben ze wel wat geld waardoor ze wel wat luxe artikelen hebben. (midden in een traditionele dans ging een mobieltje af, ha ha ha) Ze leven van de visvangst, vogels en eten de wortels van het riet. Zo'n paar honderd man wonen op die eilanden, iedere familie op hun eigen eiland. Alle eilanden worden elke dag door toeristen bezocht en dat maakt het wel een beetje een atractie. Desondanks vond ik het wel de moeite waard, want het is toch maar een apart leven!

Daarna naar Isla Taquile waar een ander traditioneel volk woont. Zij staan bekend om de wijze waarop zij kleding weven. Heerlijke vis gegeten, dansvoorstelling gezien en over het eiland gelopen. Mooi eiland met oude gebouwen, torens en vensters.

Tijdens deze excursie een stel ontmoet die ik al ken uit Potosi. Zij waren ook van plan om naar Areguipa te gaan en hebben mij een hostel aangeraden.
´s avonds maar weer eens pizza gegeten (ze hebben hier in Zuid Amerika meer pizzaria's per m2 dan in Italie) en wat gelezen in een cafe. Om nou al om 8 uur op je kamer te gaan zitten...

De busreis naar Arequipa was niet erg comfortabel, ondanks dat ik vooraan in de dubbeldekker zat. De bus was vies, vol, de stoelen hingen op half elf, het was warm en benauwd en we stopten om de haveklap. Naast de chauffeur 'werkten' er nog zo'n vijf man in de bus, die gezellig bij de chauffeur zitten. En die moeten natuurlijk elk even uit de bus om te eten, om te drinken, om te plassen, omdat ze een bekende zien, omdat ze wat af moeten geven, of ophalen etc etc. Wat een ergenis. Maar goed, na 7 uur was ik er. Het hostel is heerlijk, met een terras, tv met dvdspeler en een reisorganisatie. In de middag samen met dat koppel en nog vier anderen een toer geboekt voor morgen om te gaan tracken in de Canon en condors te gaan zien.

Wat een mooie stad is Arequipa! Net Spanje, met prachtige pleinen, witte gebouwen, zuilen, palmbomen en terrassen. En op de achtergrond drie vulkanen, echt prachtig allemaal. Lekker geslenterd en daarna op het terras van het hostel gezeten. Weer eens een Nederlands boek gevonden, dus lekker zitten lezen. ´s avonds met een belg gegeten en al zou je denken, makkelijk om in je eigen taal te spreken, mooi niet want ik verstond er geen klap van!
Daarna nog even alleen een cafeetje ingegaan om een Pisco Sour te drinken. Dat is een Peruaans likeurtje en erg lekker. Beetje frisse smaak met limoen.
In het hostel nog een halve film zitten kijken, daarna vielen mijn luikjes dicht.

Vanmorgen al om 6 uur wakker gemaakt omdat ze precies voor het hostel een electriciteitspaal moesten vervangen. Umph, best vroeg. Uiteindelijk tot half acht volgehouden en daarna de stad ingewandeld. Ik was een van de eerste die het Monasterio Santa Catalina in liep. Dat is een klooster, maar dan zo groot dat het een dorp is binnen de stad. Dit klooster is in 1580 opgericht en is tot op heden nog steeds een klooster. Pas in 1970 is het opengesteld voor publiek. Het is een spaans klooster en de nonnen die er in het begin woonden hebben het ervan genomen. Ze hadden allemaal een eigen appartement, werksters en veel luxe. Na een aantal jaren vond de paus dat wel welletjes en moesten ze soberer gaan leven. Het is alsof je terug gaat in de tijd en of je Spanje binnenloopt. Prachtige rode en blauwe muren, binnenplaatsjes, mooie kronkelige straatjes en veel planten en bomen. Ik heb eerst een rondje gemaakt om foto's te maken omdat er bijna nog geen mensen waren. Een medewerker sprak me nog aan omdat hij verbaast was dat ik zo snel ging. Ik heb hem uitgelegd dat ik voor een tweede ronde ging. Tijdens de tweede ronde alle kamertjes van de nonnen bezocht. Ze kookten boven openhaarden en in de keukens kon je het vuur nog ruiken. Alle nonnen hadden een eigen appartementje met tuin en keuken. Best luxe dus. Maar er waren ook veel zelfkastijnings atributen, dus zo makkelijk was het leven ook weer niet.
In het klooster zit ook een restaurantje. Echt een oase, groen gras, luxe lounchebanken en heerlijke broodjes. En gewone Europese prijzen natuurlijk. Je begrijpt, ik heb er heerlijk gezeten, broodje gegeten en gelezen. Na ongeveer 3 uur bezoek liep ik het klooster uit, tot groot genoegen van de medewerker die het prachtig vond dat ik er zolang geweest was.

Het gaat mij niet lukken om de laatste foto's erop te zetten. Waarschijnlijk is mijn geheugenkaart defect. De foto's, zo'n 200, staan er wel op, maar komen niet tevoorschijn in de computer. Ik heb inmiddels contact gezocht met en Nikon en Scandisk en ik hoop dat het te verhelpen is. Ik heb nog een geheugenkaart en die werkt wel, gelukkig. Alleen die is een stuk kleiner, dus ik hoop dat het allemaal snel verholpen is.

Lieve Johnny,
Heel erg gefeliciteerd met je verjaardag! Ik ga een Piscolikeurtje op je drinken! Je kadootje zit al in mijn rugtas op je te wachten.

Heel veel liefs, Pascale

  • 13 November 2007 - 09:41

    Mascha:


    Dus ze hebben je niet gehouden in het klooster? :-) Mooi daar hè, al die gekleurde muren. Arequipa is prachtig. Meer dan de condors kijken en het klooster in hebben wij niet gedaan.
    Wat is je volgende bestemming?
    Vind het heerlijk om al je verhalen te lezen. Alle herinneringen komen weer terug. Geniet ervan, nog 1 1/2 maand en je staat alweer met je voetjes op Nederlandse bodem.
    Ik zit dan lekker in de sneeuw. Er is dit weekend 1/2 meter gevallen dus zit eraan te denken om al eerder een weekendje te gaan. Lijkt me best lekker even een weekendje skien.

    Kus en doe voorzichtig
    Mascha

  • 13 November 2007 - 09:43

    Mascha:

    Ps: wat een aanrader is om nog de woestijn in te gaan. Daar zat ik in een heel leuk hostal met zwembad en elke avond zandboarden. Super leuk. En naar de Nasca lijnen. Best interessant! Het blijft een raadsel hoe die lijnen en tekens/tekeningen er gekomen zijn.

    kus

  • 13 November 2007 - 16:20

    Nol:

    Pascale bij de nonnen, ik weet het niet hoor hahahaha. het gaat al opschieten he,
    voordat je het weet zit je aan de stampot , nou lieverd geniet er nog lekker van
    Groetjes en dikke kus
    nol

  • 20 November 2007 - 07:17

    Naomi:

    Heey pascale,
    Ik hoef nu pas om 11 uur te beginngen tot kwart voor 1 !
    Lekker he er vallen 2 uurtje uit.
    Wat maak je toch weer leuken dingen mee meid.
    Ik zou der wel heel erg moe van worden whaha
    Nou veel plezier!

    xx Naomi

  • 20 November 2007 - 11:12

    JB:

    Jambo,

    Ben weer terug, was helemaal top. Weet je wel zeker dat het een Belg was. talenknobbel? Zal vandaag ff kijken hoe ver je terras is. Enne, het is hier pleuresloud zeg, ik zit te rillen....

    Liefs, Jelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cheers to Happiness

Cheers to Happiness!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 129113

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 29 December 2025

Life is good!

03 Mei 2021 - 01 September 2025

Samen

05 November 2011 - 05 December 2011

Amsterdam - Dakar

Landen bezocht: