Andere wereld - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu Andere wereld - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

Andere wereld

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

01 Oktober 2008 | Mongolië, Ulaanbaatar

In Irkoetsk zijn we na het internetten naar de rivier toe gelopen. Het was heerlijk weer, zo'n 15 graden en een lekker zonnetje,dus het was druk op de boulevard. Overal zaten jongeren met drank op een bankje te kletsen. Het is echt ongeloofelijk hoeveel russen drinken. Het leuke was dat er op het plein live muziek was en dat de oudere russen daarop aan het stijldansen waren. Ik denk dat dit nog een overblijfsel is van de communistische tijd. Het was echt een ontzettend leuk gezicht om ze in dikke jassen gekleed, op een plein, heerlijk aan het dansen waren. Mijn vader kreeg ook de kriebels en nodigde mij uit voor een wals. Nou heb ik wel op stijldansen gezeten, maar die zat niet in het pakket en op bergschoenen gaat het ook allemaal niet zo makkelijk. Leek nergens op dus. Maar een mooie vrouw pikte de enthousiasme van mijn vader op en ja hoor, mijn vader had er alweer een aan de haak geslagen! Na de wals kwam er ook nog een modern muziekje, en die dans gaat me een stuk beter af, dus die deed ik wel mee.
s avonds een restaurantje uit de Lonely Planet gekozen. s middags hadden we bij de lunch ook al een russiche kaart gehad, maar daar kon de serveerster ons nog een beetje helpen door wat te vertalen. Maar hier spraken ze geen woord russich. Dus we hebben letterlijk maar wat gegokt. We wisten niet eens wat een voorgerecht of een toetje was! Uiteindelijk kregen we twee heerlijke salades vooraf, levertjes als hoofdgerecht en die hebben we maar laten staan, en nog iets van vlees. Mijn vader had dus een karig hapje (hij is vegetarier), maar ik had best lekker gegeten!

We sliepen in Irkoetsk weer bij een homestay. Toen we aanbelden deed er een vrouw open die in mooie nachtkleding gekleed was. Ze excuseerde zich wel, maar mijn vader was toch even van slag, helemaal omdat het een leuke vrouw bleek te zijn. Wat een teleurstelling toen de man onder de douche vandaan kwam, ha ha ha.

We moesten alweer vroeg op, dus we zaten al om 4 uur aan een gebakken eitje. In de trein zaten we samen met Tim, een engelsman, in de coupe. Leuke vent en was van alles op de hoogte, dus we hadden veel gespreksstof. De trein zat dit keer vol met toeristen, het blijkt dat er toch wel veel met het vliegtuig naar Irkoetsk vliegen en daar pas de treinreis beginnen. De rit was prachtig, een bergachtig gebied, minder bomen maar mooie vergezichten. We gingen het eerste gedeelte langs het Baikal meer en daarna langs een rivier. Het was prachtig weer, maar dat gaf wel het resultaat dat het bloedheet was in de trein. Ik liep gewoon in tshirt en slippers (en broek natuurlijk) op het station.
De trein reed wel ontzettend langzaam en bij de grens gingen we pas echt de vertraging in. Bij de Russisch doane duurde het 5 uur en bij de Mongoolse nog eens 3 uur. En je mag al die tijd niet naar het toilet! Sterker nog, we mochten de trein ook niet uit en soms zelfs de coupe niet. Nou ja, dan is er maar een mogelijkheid: Vodka! Alweer een gezellige avond gehad. Mijn vader heeft weer de nodige moppen verteld, die allemaal begonnen met 'It's a truth story'.

In Ulaan Batar (koudste stad ter wereld, maar schijnt ook heel lelijk te zijn) werden we opgepikt bij het station en naar een toeristisch oord gebracht. Onderweg zag je de huizen staan met in de tuin een Ger.Dit is een soort wigwam, maar dan breder en minder spits. Hier slapen ze in, het huis laten ze links liggen.
Het toeristenoord bleek Kamp Holland te zijn. Wel gezellig hoor, het barst hier van de hollanders, de eigenaar is nl ook nederlands. We slapen in zo'n Ger. Erg gezellig en kneuterig. Er zit ook een openhaard/kachel in en dan is het wel heerlijk warm. Dat is wel nodig, want s morgens zit het ijs op het dak.

Na het ontbijt zijn we een rots gaan beklimmen. En geen kleintje hoor! Was een beetje gekkenwerk, maar we laten ons niet kennen natuurlijk. Wel gaaf om op de top te staan! De hele weg heeft een hond ons vergezeld, zelfs hij stond op de top. De omgeving is hier prachtig, heel ongerept, bergachtig en weids. Het is heerlijk weer, beetje een skiweertje. S middags in de Sauna (!) en Jacuzzi gegaan. Klinkt lekkerder dan het was, want de sauna werd niet warmer dan 50 graden. S avonds ging de bar helaas niet open, dus ik heb de Vodka fles maar weer van de kamer gehaald, op groot genoegen van de rest van de tafel.

Vandaag, met Gijs, een fietstocht gemaakt op een hele oude halfbakken fiets. Halverwege zijn we gaan lopen
naar een klooster, een Monastry. Erg mooi, zo midden in de bergen. Het klooster is niet meer in gebruik, maar wordt wel gebruikt voor meditatie.

En nu ga ik gauw kaarten met zijn allen! Best leuk hoor, even tussen de hollanders in te zitten.

Morgenvroeg gaan we de Jeep in, op weg naar de Nomaden.

Heel veel liefs!




  • 01 Oktober 2008 - 10:16

    Stef:

    saai verhaal hoor.
    kus

  • 01 Oktober 2008 - 11:39

    Jelle:

    Pas je wel op met al die kerken en kloosters, straks ben je bekeerd. En ik mag hopen dat dat kaarten amsterdams kraken was.
    Veel plezier verder, kus x JB

  • 01 Oktober 2008 - 18:49

    San Sijm:

    He pas
    wat beleef je weer een hoop en wat gaaf allemaal weer, kom ik aan met me weekje kreta hahahaha maar was ook lekker hoor, heerlijk.Geniet er lekker van, doe voorzichtig en nog heel veel plezier, enne zuipse met je vodka haha

    dikke kus san

  • 01 Oktober 2008 - 19:13

    Ron Tol :

    Die vodka gaat als als een rooie draad net als de trein door het hele verhaal hihi x

  • 02 Oktober 2008 - 20:21

    Anneke:

    je huisje staat er nog goed bij. wees maar blij dat je je dekbed al op het bed hebt liggen. Het is hier vreselijk weer, na een mooie week. HERFST !! REGEN HAGEL STORM.
    Ik heb nu trek in gevulde koek, na ieder wasje dat ik doe.

    groetjes en een dikke zoen en een knuffel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cheers to Happiness

Cheers to Happiness!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 128858

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 29 December 2025

Life is good!

03 Mei 2021 - 01 September 2025

Samen

05 November 2011 - 05 December 2011

Amsterdam - Dakar

Landen bezocht: