Indrukwekkend! - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu Indrukwekkend! - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

Indrukwekkend!

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

29 September 2009 | Syrië, Damascus

Marhaba!

Wat een gezellige berichten van jullie, leuk!

Ik heb het hier zo ontzettend naar mijn zin! Het is zo'n andere wereld en het is echt gaaf om hier te lopen!

Ik zal mijn verhaal op volgorde vertellen, dus ik ben op weg gegaan, met de bus naar het havenplaatsje, Byblos. De bus gooide me er weer eens op de snelweg uit, maar via een aangeboden lift (mensen zijn hier echt heel vriendelijk) kwam ik in Byblos terecht. Een prachtig havenplaatsje, heel oud en mooi bewaard gebleven. Ik dacht eigenlijk op een camping te gaan slapen, maar die bleek wel erg in de bergen te liggen, dus ik had geen andere keus dan een veel te duur hotel te nemen. Wel met uitzicht op zee!
Op weg er naar toe bukte ik (met volle rugzak op mijn rug en buik) om een papiertje op te pakken die ik had laten vallen, zo netjes als ik ben. Terwijl ik dat doe hoor ik zo'n geluid die je eigenlijk niet wil horen; mijn broek scheurde in twee! Denk je er netjes bij te lopen met al mijn wijde kleren, wordt mijn hele rechterbil tentoongesteld!
En dat terwijl ik maar drie broeken bij me heb. Heb er nog even over gedacht om 'm mee te nemen om 'm te laten repareren, maar het was wel een heel dun broekje geworden en eigenlijk was er geen houden meer aan. Dus nu heb ik nog maar twee broeken. Nou ja, je hebt er eigenlijk maar een echt nodig, dus het gaat nog wel.

Naast het recente Byblos liggen de restanten van de oude stad, uit dezelfde tijd als de oude Egyptenaren. Het alfabet is hier ontstaan. Later hebben de Romeinen hier ook het een en ander gebouwd, dus het is een rijke geschiedenis. Het centrum van Byblos zelf is erg leuk, met terrasjes, slingerstraatjes en een mooie haven. Ik heb ook nog even op het strand gelegen, dus nog steeds echt vakantie.

De volgende ochtend bleek het niet zo makkelijk te zijn om met de bus terug te kunnen. Lekker dan! Je moet eigenlijk op de snelweg, en dat is een echte snelweg zoals bij ons, maar dan nog wat drukker, de bus tegen houden. En dan maar hopen dat het de goede is. Maar goed, veel andere optie's waren er niet. Maar gelukkig kreeg ik een lift van iemand die ook naar Beirut moest. Nou ja, dat was wat hij zei, maar halverwege werd ik op een bus gezet, want hij ging niet helemaal zo ver. De bus ging ook niet naar waar ik heen moest, dus moest ik overstappen op een gedeelde taxi. Had ik al gezegd dat al die mensen alleen Arabisch spraken? Ik was best trots op mezelf toen ik op het busstation aan kwam.
Omdat de bus voorlopig niet ging rijden opnieuw in een gedeelde taxi gestapt. Voor Syrie heb je een visum nodig, waarbij ze aanraden die in Nederland te kopen. Ik was zo eigenwijs geweest om het niet te doen, dus het was nog even spannend hoe het bij de grens ging, maar voor 36 dollar mocht ik naar binnen! De helft van de prijs in Nederland!

In Damascus een leuk hostel gevonden en voor het eerst zit ik weer tussen wat toeristen. Wel gezellig, heb ik wat te kletsen.
Aan het eind van de middag Damascus ingeslenterd, toch maar even een rondje doen. Wat een prachtige stad! Het is zowel voor de Moslims als voor de Christenen een heilige stad. Dit schijnt de plek te zijn waar Adam en Eva in het paradijs woonden, Abraham is hier geboren, Mohammed zijn voetstappen zijn hier te zien, het afgehakte hoofd van Johannes de doper is hier vereerd (gezellig verhaal) en Maria en Josef hebben hier een schuilplaats gekregen. Daarnaast is dit de oudste, altijd bewoonde stad. Veel mensen uit Iran komen hierheen voor een bedevaartstocht. Je ziet daardoor een grote mix van mensen; veel burka's, sjeiks, 'gewone' kleding en overige die ik nog niet kan plaatsen. Echt heel gaaf om ertussen te lopen. Ik maak veel foto's van de mensen en de meeste vinden het leuk om op de foto te gaan. Inmiddels durf ik wat gemakkelijker contact te maken met de bevolking, ze zijn heel vriendelijk.

De oude stad is een wirwar van straatjes met allerlei hele kleine winkeltjes, heerlijke geuren en kleuren, geroezemoes en drukte. Zo mooi! Onderweg kwam ik een medewerker van het hostel tegen die me de oude stad heeft laten zien. Heel leuk, want hij spreekt goed Engels, dus ik kon veel vragen. Ik ken nu een aantal woorden Arabisch, wat de mensen hier heel leuk vinden, en we hebben thee gedronken bij een kennis van hem. In het hotel voor het eerst waterpijp gerookt. Was best lekker, het was appelsmaak, maar na een half uurtje heb ik het wel gezien. Ze kunnen dat hier uren en uren volhouden.

Nu ben ik weer op pad in de stad. Ik ben net in een prachtige moskee geweest. De moskee is versierd met mozaiken en glinsterend glas. Om naar binnen te gaan moest ik eerst zo'n jas aantrekken. Binnen ben je van harte welkom en betrekken ze je er een beetje bij, lachen naar je en proberen wat uit te leggen, leuk! Ik mocht het vrouwengedeelte in, waar de kleinzoon van Mohammed ligt. Die wordt geeerd door de tombe aan te raken, te bidden en snoepjes op de tombe te gooien. Het is erg gezellig in het vrouwengedeelte, ze zitten er ook gewoon wat te kletsen. Je kan zien dat ze het leuk vinden om onder elkaar te zijn. Gemixed zijn de vrouwen een stuk rustiger.

De grote moskee bezoek ik vanmiddag, dan schijnt het wat drukker te zijn. Morgen ben ik van plan om een Hamman te bezoeken.

Het is dik, dik genieten hier, en ik ben echt ontzettend blij dat ik hiervoor gekozen heb! Damascus is echt een aanrader, heel speciaal.

Het is trouwens wijs om hier te zeggen dat ik getrouwd ben. Ze hebben er al een aantal keren naar gevraagd en ze vragen mij ook meteen hoeveel kinderen ik heb. Ik was hier op voorbereid en dus heb ik een ring om (normaal nooit als ik op reis ben), de ketting van Naomi om en oude foto's van mijn vader en Jordi en Naomi in mijn portemonnee. Met andere woorden; ik ben getrouwd met Leo (mijn vader dus) en Jordi en Naomi zijn mijn kinderen. Ze zitten op school, maar komen volgende week hierheen om mee te gaan op vakantie. Ze zijn acht jaar oud en ik ben twaalf jaar getrouwd. En ik werk in de bloemen.
Goed verhaal he? Werkt prima hier.

Ma'a Salama!

liefs!

  • 29 September 2009 - 09:58

    Vera:

    heij pas,

    klinkt echt helemaal fantastisch!
    ben helemaal niet jaloers....
    geniet!
    hele dikke kus

  • 29 September 2009 - 10:11

    Henk V.:

    Tsja... met zo'n verhaal kom je natuurlijk nooit aan een knappe en rijke Arabier!!
    Veel plezier en doe voorzichtig.

  • 29 September 2009 - 10:15

    Simone:

    Wat een verschrikkelijke verhalen allemaal zeg. Ik werk veel liever.
    Dikke zoen

  • 29 September 2009 - 10:24

    Stef:

    He simone ga eens aan het werk jij @#$#@#$%%^%$##$%&*&&%^$$

  • 29 September 2009 - 10:30

    Stef:

    dus daaaaar haalt ie zijn mosterd, ze zeiden dat ik dat zou weten als ik 50 werd en nu vertel jij mij het. Dank dank.

  • 29 September 2009 - 16:23

    Erwin:

    Tjee Pas. Aan een ring? Eindelijk!!! Mocht deze niet bevallen.....

    Have fun!!!

  • 29 September 2009 - 16:47

    Jelle:

    Zeg wereldreiziger, we hebben mekaar niet meer gezien terwijl we naast elkaar wonen bijna. Maar je geniet lees ik dus dat is goed. Ga vooral zo door en de mintsmaak bij de waterpijp is ook erg goed. En is de rechterbil die met de tattoo? xx

  • 29 September 2009 - 16:58

    Henk Van Lemel:

    Lieve Pascale, wat heerlijk om te vernemen dat het je wederom bevalt reizen in den vreemde. Don't worry wij houden hier de economie wel draaiende, en houden de griep op afstand. Had vandaag met Gitta nog over hoe geweldig wij jou vinden. En dat is de waarheid, niets dan de waarheid. Kus van Henk&Geer.

  • 29 September 2009 - 17:52

    Gitta:

    Mumteez (geweldig). Ik ben een tikkeltje jaloers maar dan in de goede zin van het woord. Als je terugkomt kun je vast en zeker zeggen Ana mabsut ( ik ben tevreden). Geniet en laat je onderdompelen in de arabische wereld. Agaza saidi wi ma3a issalaama.

  • 29 September 2009 - 19:13

    Naomi Nelis:

    He lieve mama,
    weneer krijg ik me zakgeld nou en ik wil nieuwe kleren voor van de winter haha. Wat een leuk verhaal zou best je dochter willen zijn hoor. Ik ben zo trots op je, jij kan zo mooi verhalen vertellen daar ben je echt een ster in. Maar wat maak jij veel dingen mee zeg, en wat leuk dat iedereen zo vriendelijk is daar. Ik zie het echt al helemaal voor me he, haha je broek die scheurde. Wat zullen de mannen genoten hebben van jou lekkere billen haha! Maar lieve mama nog veel plezier en pas goed op je zelf.
    Dikke kus je dochter.
    Hou van je.

  • 30 September 2009 - 04:46

    Gertrud:

    Damascus stond niet op mijn lijstje waar ik naar toe zou willen maar je maakt me enthousiast. Als ik ga kan ik dan die man en kinderen van je lenen? Of zijn er andere vrijwilligers. Fijn te horen dat het zo goed gaat en tolkenlijn kennen ze daar dus niet. Niet te stoer doen, lief meisje zijn, je zit nu in de goede omgeving. Groet

  • 30 September 2009 - 06:29

    Mo:

    Meiske, blijf genieten! Je hebt het verdient. Kus.

  • 30 September 2009 - 07:05

    Je Vader:

    Mooie verhaaltjes kun jij vertellen. Pas maar op dat je niet door de mand valt want volgens arabiese begrippen ben je veel te oud voor mij.
    Alah Ahkbar.

  • 30 September 2009 - 08:00

    Stef:

    hahaha ga zometeen met iemand heel erg over jou praten, ff denken wat ik allemaal zal vertellen...............

  • 01 Oktober 2009 - 04:47

    Nol:

    Weet je, het maakt helemaal niet uit waar jij zit, jij vermaakt je overal.Geniet jij nu maar lekker dan doen Stef en ik dat van AZ
    Kusje

  • 01 Oktober 2009 - 17:53

    Sil:

    nou, allereerst ... had je maar een voorbeeld aan mij genomen met mijn 4 koffers mee op vakantie, dan grijp je nooit mis met kleren hahahahaha... o, ik zie het al voor me hahaha.. ach, je hebt nog 2 broeken (!???) ongelofelijk, een regelechte survival. Leuk dat je bent getrouwd, we doen je vrijgezellendag als je thuiskomt goed? Ik ben net terug uit munchen, moest daar 1 dag werken en 1,5 dag bier drinken op het octoberfest. Was ook geweldig, de drank is nog niet uit mijn lijf en heb welliswaar een echte bierbuik gekweetk. Nou, ik ga die kleine in bad doen. Geniet daar pas, liefs.

  • 01 Oktober 2009 - 20:22

    Je Moeder:

    Ha Pas, wat lijkt je toch op je moeder. Zo reislustig!!
    We zagen je berichtjes pas dinsdag. We hebben een gerust gevoel dat je nu getrouwd ben en al meteen 2 kinderen. Zijn we weer opa en oma. Je verhalen zijn aanstekelijk, dus we willen nu ook die kant op.
    Wel nog even aan Joep vragen. Met Noa gaat het hardstikke goed. Zij heeft haar hansopje uit en is nu zeer tevree.
    Blijf maar lekker daar, want hier is het echt herfst. Je huisje staat nog steeds te stralen.
    Kus !!

  • 01 Oktober 2009 - 20:26

    Jeroen En Brigitta:

    Hoi Pascale,

    Ons internet lag eruit dus vandaar onze late reactie. we vinden je verhalen weer fantastisch en heerlijk voor je dat je het super leuk hebt. Wij hebben ook vreselijk gelachen om je stukke broek en het verhaal van getrouwd zijn en de kids. Geniet daar maar lekker hier wordt het somber weer met regen dus een beetje jaloers zijn we wel.
    veel liefs van jeroen brigitta en kids!!!

  • 02 Oktober 2009 - 07:08

    Renske:

    Hoi, leuk om je verhalen te lezen!! Geniet ervan. X.

  • 02 Oktober 2009 - 15:46

    Peterina En Bjorn:

    hoi wijvie, nou dat zit wel goed met jou daar !!!lekker hoor, veel genieten , veel zien, wij zitten lekker op de bank onder een kleedje ook leuk hoor echt waar xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cheers to Happiness

Cheers to Happiness!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 128863

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 29 December 2025

Life is good!

03 Mei 2021 - 01 September 2025

Samen

05 November 2011 - 05 December 2011

Amsterdam - Dakar

Landen bezocht: