el hamdou lelah! - Reisverslag uit Hama, Syrië van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu el hamdou lelah! - Reisverslag uit Hama, Syrië van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

el hamdou lelah!

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

03 Oktober 2009 | Syrië, Hama

Hallo allemaal!

Om maar weer verder te gaan met waar ik gebleven was;
In Damascus ben ik dus in de middag naar de Moskee gegaan. Omdat ik er, ondanks mijn brave kleren en mijn broekspijp op mijn hoofd, nog niet juist voor gekleed ben, moet ik een lange jas met capuchon aan. Ziet er niet uit al die toeristen in die jassen.
In de moskee ligt het hoofd (zie je niet hoor, ligt netjes in een tombe) van Johannes de doper. Die aanbidden ze in de Islam ook, dus iedereen raakt de tombe even aan.
De moskee is erg groot en een van de heiligste plekken voor de Islam.
Het leuke van een moskee is dat het een soort ontmoetingscentrum is. Op het plein zitten familie's bij elkaar en spelen de kinderen. Een heel ontspannen sfeertje en ik heb er dan ook een tijd gezeten. Vooral de vrouwen en de kinderen zoeken dan contact met mij en proberen wat engelse woordjes uit. Ik begin er ook aan te wennen dat bij sommige vrouwen alleen de ogen zichtbaar zijn. In het begin vond ik het lastig om contact te maken en ontweek het een beetje, maar nu merk ik dat als ik naar ze lach, hun ogen gaan stralen. Ook zij vinden het natuurlijk leuk om contact te hebben.

De meeste vrouwen zien er gelukkig uit. Toch zie je heel regelmatig man en vrouw waarbij de vrouw heel gedwee naar de man luistert. Ze moeten bijvoorbeeld ergens gaan zitten van de man, terwijl de man gaat roken. De vrouw doet dit dan ook en beweegt amper. Moeilijk om te zien.

Ik heb twee dagen door de straatjes van Damascus geslenterd en op een gegeven beginnen de straatventers je te kennen, helemaal omdat ik vaak een grapje maak als ze mij wat willen verkopen. Ze bieden je vaak thee aan, zonder dat er voorwaarden aan zitten. S avonds heb ik dat aangenomen en een tijdje voor zo'n winkel gezeten. Wel leuk, want je ziet hoe ze naar toeristen kijken en hoe toeristen op hun reageren. Eigenlijk zijn ze harstikke positief over toeristen en blij dat wij hun land bezoeken. Nederland staat hoog aangeschreven, ze willen er allemaal wel wonen en zien op tv hoe mooi het er is. Ook vinden ze het goed van Nederland dat we met niemand ruzie hebben. Nou, dat klinkt gelukkig erg positief.
Ik sprak nog een jongen die in een jaar in Nederland geweest is om te proberen of hij een verblijfsvergunning kon krijgen. Dat is niet gelukt, hij is uiteindelijk aangehouden, heeft in de cel gezeten en teruggestuurd. Hij heeft toen een advocaat toegewezen gekregen en die raadde hem aan accoord te gaan met het teruggaan naar Syrie. Hij denkt dat hij daardoor een grotere kans maakt om toch uiteindelijk een verblijfsvergunning te krijgen.... Best schrijnend om zijn enthousiasme te horen. Hij sprak veel woorden Nederlands en hij heeft zelfs op de bloemenveiling gewerkt.

De volgende dag ben ik samen met een wat oudere engelse vrouw, zeg maar van mijn ouders hun leeftijd (zeg ik goed zo he mam?) naar de Hammam gegaan. Was wel blij dat ik niet alleen hoefde want ik wist echt niet wat mij te wachten stond. Binnen kregen we een doek, een kluw touw en olijfzeep en daar mochten we het met doen. Wat doen? Tja, dat wist ik ook niet echt, maar ik heb het maar een beetje afgekeken van de vrouwen erbinnen. Het is dus de bedoeling dat je je huid eraf peelt met het touw en zeep. Blijven boenen dus. Nou, bij de vrouwen die er zaten kwamen er dikke rollen vanaf, maar bij mij niets. Ik ben gewoon harstikke schoon, maar ja, ik douche dan ook elke dag. Ik werd ook nog geschrubt en gemasseerd, maar dat ging nogal rap. Verder was er een turks stoombad en dat was had. Ik was zwaar teleurgesteld. Daarbij waren de vrouwen zich zo ontzettend aan het boenen waarbij ik alleen maar vetkwallen, huidrollen en bossen haar zag dat ik er misselijk van werd. Zoveel preutsheid als zo op straat hebben, zo weinig hebben ze dat in de Hammam. Nou ik ben wat gewend, maar dit ging mij echt wat te ver. Wel apart om ze daarna weer volledig aangekleed naar buiten te zien gaan.

In de middag een paleis bezocht. Zag er mooi uit, maar nog beter, er was een heerlijke koele binnenplaats bij. En daar heb ik dus lekker zitten relaxen; boekje lezen, mensen kijken, met toeristen kletsen etc.

Ik verbaas me nog steeds hoe vriendelijk de mensen zijn. Als ik net niet genoeg losgeld heb, dan laten ze het zitten, als ik vraag wat iets is mag ik het proeven, in de bus krijg ik nootjes van een vrouw verderop in de bus, bij de bakkerij wilde ik twee koekjes en die hoefde ik niet te betalen en overal krijg je thee aangeboden. Ontzettend gastvrij.

De volgende dag ben ik met de bus naar Allepo gegaan. De bus is prima te doen en de afstanden zijn niet zo ver, ik heb zo'n vijf uur in de bus gezeten. Allepo was vroeger een belangrijke stad langs de zijderoute en er werd veel handelswaar, waaronder kruiden, verkocht. Nederland heeft hier destijds veel handel gedreven. De souq (markt) is overdekt door prachtige gewelven. Het zijn allemaal nauwe straatjes (maar bij elkaar schijnt het wel 10 km te zijn!), vol met kleine winkeltjes, meer kraampjes, want je kan er niet in. Leuk om doorheen te struinen en de drukte te zien.
Natuurlijk is ook hier weer een moskee, waar ik, met jas aan, ben gaan kijken. Opnieuw had ik veel contact met de vrouwen en de kinderen. In de moskee lopen een aantal mannen rond die het daar allemaal regelen. Ze krijgen daarvoor geld van degene die gebeden heeft, want een aalmoes geven hoort bij het geloof. Helaas denken die mannen dat ze alles zijn en hebben ze echt een rotblik in hun ogen. De vrouwen zaten gezellig te kwebbelen, maar mochten van hun daar niet zitten en werden weggejaagd hun hoek in. Sloeg nergens op. De wijze waarop deed me echt denken aan kampbewaarders. Ik werd natuurlijk niet weggejaagd, had ik ook niet zo goed tegen gekund.
Ik werd nog aangesproken door een Indiaase vrouw, die geen Arabisch spreekt en blij was dat ze met mij in het Engels kon praten. Ze heeft mij uitgelegd hoe de Islam in elkaar zit en waarom ze dingen doen. Het meeste wist ik al, maar ik heb er toch naar geluisterd omdat ik haar enthousiasme wel fasinerend vond. Ik heb haar gevraagd waarom de vrouwen zo gekleed moeten gaan en het onderscheid zo groot is. Zij vertelde mij dat dat moet omdat mannen zich anders niet kunnen beheersen en zij zondig kunnen worden. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en Allah wil dit niet, dus vandaar dat ze het doen.
Ze wilde graag dat ik bij haar kwam logeren, haar man werkt voor de VN en daarom wonen zij nu hier, maar dat heb ik niet gedaan. Ze claimde mij behoorlijk en ik kon er niet onderuit om een rondje in de auto mee te rijden zodat ze de stad konden laten zien. Er was niets aan, maar ik hem mijn beleefdheid getoont.

Nou dat zondig worden heb ik meteen de volgende dag gemerkt. Ik liep vroeg over de souq heen, maar omdat het vrijdag was, waren de winkeltjes dicht en was het dus rustig en schemerig (door dat dak komt geen daglicht). Mijn haren waren nog nat en daarom los, maar omdat het toch rustig was op straat dacht ik dat het wel even kon. Achter mij hoorde ik iemand rennen en daarna weer lopen. Ik keek om wat er liep en het bleek een oud mannetje te zijn. Ik liep verder en het mannetje kwam mij voorbij. Ik dacht nog, die heeft een beste stap, want ik liep vierdaagse tempo. Maar hij hield alweer in, waardoor ik waakzaam werd. En ja hoor, hij streelde mijn haren en wilde mijn zoen. Gadver! Volgens mij was hij in 70! Ik gaf hem een duw, maar nog niet eens zo hard, omdat het tenslotte toch een oud mannentje was. Hij schaamde zich kapot en verschool zich achter zijn armen en mompelde wat. Ik gaf hem nog een zet waardoor hij bleef staan en de andere kant op liep.
Ik heb me geen moment angstig gevoeld, het was geen bedreiging en er was eigenlijk niet echt iets aan de hand. Hij denkt kennelijk dat het, doordat ik met losse haren loop en niet zo bedekt ben als de vrouwen, het bij ons allemaal wel kan. Niet dus. Wel een lesje voor mij, vanmorgen zaten mijn natte haren onder mijn broekspijp.

Ik ben naar de Citadel gelopen, een oude burcht hoog boven de stad. Best mooi om te zien, maar het uitzicht was beter. Heerlijk een plekje in de schaduw gevonden en mijn boek uitgelezen.

S middags een tour gedaan naar de dode dorpen en klooster St Simeon. De dode dorpen waren vroeg belangrijke dorpen maar toen de handelsroutes verdwenen zijn ze verlaten. Best apart om te zien, die spookdorpjes. Leuker vond ik eigenlijk dat ik uit de stad was en het dorpsleven kon zien. Het land is erg droeg, bijna woestijnachtig. Ze hebben veel paarden, schapen en geiten en ik heb nog een enkele hollandse koe gezien. Mensen zwaaien naar ons en zijn heel vrolijk.

Het klooster is uit het jaar 423 en Simeon woonde daar. Hij is op een gegeven moment op een steen gaan zitten en is daar gaan vasten en bidden om er nooit meer vanaf te gaan. Pelgrims waren er zo van onder de indruk dat ze hem allemaal bezochten. Simeon maakte zijn paal hoger omdat ze hem constant aanraakte. Hij heeft er 40 jaar opgezeten en toen viel hij er dood vanaf.

En vanmorgen ben ik op de bus gestapt naar Hama. Dit plaatsje staat bekend om zijn grote, houten waterwielen, normaal draaien ze in het water, maar de rivier is bijna leeg, dus nu niet. Wel zijn ze erg mooi om te zien. Er zijn er zo'n 16 over en ze dateren uit de 4e eeuw. Het plaatsje heeft een kleine oude stad en een parkje, maar verder is er niet veel te zien. Morgen ga ik een tour maken naar een kruisvaarderskasteel, Crac de Tempeliers, wat echt heel mooi schijnt te zijn. En pap, je hoeft niet bang te zijn dat ik er alleen terecht kom, ik geloof dat we met zijn 15-en zijn!

Ik heb de foto's erop gezet: (de link werkt niet meer, als je de hele onderstaande tekst knipt en plakt op het internetadres dan komt het goed)

http://picasaweb.google.com/pasopreis/MiddenOosten?authkey=Gv1sRgCLbfp9OV3tT1TA#

Heel veel liefs!

PS ik hoor van alle kanten dat het weer slecht is. Balen voor jullie! Hier is het zo'n 25 graden....(en met al die kleren aan is de gevoelstemperatuur 30)

PS Om ook wat ellende erop te zetten: ik ben alweer aan de race, het eten is niet echt geweldig en er is ook al geen wijn te krijgen....
Ik heb hier ook veel hoofdpijn en dacht eerst dat het ontwenningsverschijnselen zijn, maar waarschijnlijk is het toch gewoon van de luchtvervuiling. Ik had het in Buenos Aires ook, dus Otto en Nienke, maak je borst maar nat.




  • 03 Oktober 2009 - 14:20

    Stef:

    Godverdomme wat voel ik mij de hele dag al zondig........

  • 03 Oktober 2009 - 14:30

    Stef:

    zal mij nichtje tippen over die Hammam! Ze is helemaal gek van marmotten.

  • 03 Oktober 2009 - 14:31

    Simeon:

    Ja wat denk je dat er met jullie paal gebeurt als je hem constant aanraakt....

  • 03 Oktober 2009 - 14:39

    Ibrahim:

    AAAAAAHHHH daar ben je jij sloerie met je natte haren,hahaha ik krijg ze wel te pakken, zelfs in je broekspijp!

  • 03 Oktober 2009 - 14:42

    Johannes:

    Blijf toch allemaal eens met die gore takke van mijn tombe, ik blijf poetsen.

  • 03 Oktober 2009 - 15:18

    San Sijm:

    he pas, heb even je foto`s bekeken,wat gaaf zeg en wat een andere wereld,maar ziet er prachtig uit allemaal, het is daar net carnaval op straat met al die kleden en maskers voor hihihi. Helemaal top.

    dikke kus san

  • 03 Oktober 2009 - 16:38

    Naomi Nelis:

    lieve tante,
    ieeel een man van 70, wat een vies ventje is dat dan! Kan hij is even van me knappe tante afblijven. ZE IS VAN MIJ haha. Ik heb je foto's vanmiddag bekenen met papa we vinden ze echt heel erg mooi.

  • 03 Oktober 2009 - 16:42

    Naomi Nelis:

    2de helft van me verhaal, wand ik drukte perongeluk op reactie plaatsen sukkel ben ik ook. Papa en ik hebben vandaag even geinfomeert waar we nestjes van poesjes kunnen vinden. Iedereen is er mee bezig voor ons. Want ik krijg tenslotte nog steets me poesje voor me verjaardag. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar ik vond je verhaal weer geweldig. Wel leuk dat je overal gewoon binnen mag kijken en dat iedereen daar op de foto wil. Wat grappig!
    Ik spreek je.
    en let goed op je zelf.

    Dikke kus van je nichtje.
    en een hele dikke knuffel van jordi&papa.

  • 03 Oktober 2009 - 19:26

    Leo:

    Hi Pascale, Leuk om je foto's te zien. Veel foto's zijn bijna hetzelfde als mijn foto's. Ik zou nog wel een keer willen gaan.

  • 03 Oktober 2009 - 20:22

    Sonja:

    Zaterdagavond 22:17
    Tof reisverslag weer! Grappig die reactie hieronder over d emarmotten, zie het al voor me hahhaaHAmam..Ik heb net ook alle foto´s gekeken, erg mooi.Ik zie dat je graag kindertjes fotografeert, leuk zijn ze! Nummer 150 vind ik een erg mooi plaatje. (het jongetje met mooie lichtbruine ogen die een zwart schaap vasthoudt..)
    Even voor t contrast:
    We zijn vanmiddag/vanavond naar Leiden geweest (ivm 3 okt.Leids ontzet) Mega kermis met veel en grote attracties.Overal superveel lichtjes, herrie en alles bewoog om je heen.En er stond een windkrachtje..nou in ieder geval genoeg om een oorring te verliezen en een suf hoofd te krijgen....Zet mij maar effe 2 uur op zo´n heuvel hahaha.
    Nee hoor Het was lachen en de suikerspin, oliebollen en poffertjes waren heerlijk.
    Succes met je race..DE RACE.Geen oliebollen voor jou nu!
    Toedeloe..euh to-the-loo?
    Heel veel plezier.Doei
    Liefs Sonja

  • 04 Oktober 2009 - 09:11

    Bjorn:

    coca cola drinken, is overal goed voor!

  • 05 Oktober 2009 - 07:53

    Mascha:

    Leuk om weer te lezen wat je allemaal beleefd! TOP! Geniet ervan! Kus Mascha

  • 05 Oktober 2009 - 15:16

    Gertrud:

    Hoi Pascale, ik heb je nooit thee zien drinken en ben dus hoogst verbaasd. Groet uit Athene waar het gelukkig ook mooi weer is.
    Vind je zo makkelijk plekken om te internetten ?
    Groet

  • 06 Oktober 2009 - 19:52

    Kirsten:

    Heb vast een hoofddoekje voor je besteld! Het ligt dus toch aan ons dat mannen zich niet beheersen? Echt wat voor jou om wat onderdanig te zijn. Zal me wat dominanter opstellen, een kerncompetentie, ha ha. Over twee weken ga ik naar Dubai dus het doet me geen pijn om die regen even te doorstaan. Heerlijk om je verhalen weer te lezen. je moet echt eens een boek schrijven! Wordt dan geen doktersromannetje. Veel plezier verder. liefs Kir en col

  • 06 Oktober 2009 - 20:37

    Frankie:

    He pas,

    Zat eerst een verslag van een andere pascale te lezen op curacoa, maar dit is leuker. Goed om te lezen dat het goed gaat en het wijntje wat je mist kom je maar bij thuiskomt halen bij ons. Kan je mij zo een jas opsturen voor het stout feest, kan best spannend zijn maar wel in een spetterend kleurtje. Verder mooie foto"s en geniet er nog maar van, aangezien hier alles verder door suddert. dikke kus en "GENIET"

  • 07 Oktober 2009 - 16:16

    Bjorn:

    waar is pascale dan?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cheers to Happiness

Cheers to Happiness!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 129101

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 29 December 2025

Life is good!

03 Mei 2021 - 01 September 2025

Samen

05 November 2011 - 05 December 2011

Amsterdam - Dakar

Landen bezocht: