En Bonito was het zeker! - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu En Bonito was het zeker! - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

En Bonito was het zeker!

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

19 Oktober 2012 | Brazilië, Salvador

In het Patanal werden we uitgenodigd bij de buren die daar een familieweekeind hadden. Vol trots lieten ze de catch of the day zien, een catfish van wel een meter groot! En en passant hadden ze ook een krokodil gestroopt, die ons als .kibbeling aangeboden werd. Heerlijk! Ik heb al eerder krokodil gegeten, maar nog nooit zo vers en misschien was de vorige ook niet wild maar gekweekt. Dit was in ieder geval heel lekker en heel erg illegaal. De krokodil is beschermd, ondanks dat er zo verschrikkelijk veel zijn. Waarschijnlijk omdat het dorp anders iedere avond krokodil zou eten. Ze schieten de krokodil en alleen de staart wordt meegenomen, de rest is voor de aasgieren en de piranha's. Hebben de piranha's ook een keer krokodil ipv andersom.

In Bonito bleek de reservering die ik voor het hotel gemaakt had en nog twee keer gecheckt hebt, niet in het boek te staan. Of ik ook even meer wilde betalen. De tour in de Patanal is van de zelfde organisatie en dat is bij mij niet helemaal soepel en bij andere helemaal niet soepel verlopen, dus het verbaasde me eigenlijk niet. Het gaf in ieder geval een hoop ergenis dus ik ben een ander hostel op gaan zoeken waar ook al anderen die ik ken van de tour heen waren gevlucht. Ze ontvingen me daar hartelijk, zorgde dat ik me thuis voelde en regelde alles voor me. Wat is het toch heerlijk dat er zulke vriendelijke mensen bestaan!
Het was hartikke gezellig in het hostel en we hebben in de tuin de carprinha's getest, die iedere keer weer goed gevonden werden...

Bonito betekent mooi in het Portugees en dat is niet voor niets. In de omgeving kan je namelijk fantastisch snorkelen. Stel je een riviertje voor van zo'n 8 meter breed die door het woud heen kronkelt. Het rivier heeft een lichte stroomversnelling en aan de zijkanten hangen de struiken en bomen over het riviertje heen. De vogels zingen prachtig, de aapjes laten zich zien, wilde varkens wroeten in de grond en zelfs een gordeldier heb ik weg zien springen. In dat riviertje heb ik twee uur lang stroomafwaarts gesnorkeld! Het bijzondere is namelijk dat het water kraakhelder is en dat het vol zit met prachtige vissen, kleintjes, maar ook van ruim een meter. Het is net of je je hoofd onderdompelt in een aquarium. Niet alleen de vissen zijn mooi, maar de waterplanten vinden zich een weg naar boven zodat het een soort maanlandschap is en de boomstammen zorgen ervoor dat het mystiek wordt. Op sommige plekken zag je de bron van de rivier opborrelen in het zand. En de zon maakte het af door prachtig te glinsteren in het water. Heel bijzonder dus, nu al een hoogtepunt van deze reis en dik genieten!

Vanaf Bonito ben ik naar Salvador gevlogen. Met de bus en het overstappen ben ik van 's morgens vroeg tot 's avonds laat bezig geweest. Weer ging het niet echt soepel want door de wisseling van mijn vorige vlucht hadden ze de rest van mijn vluchten gecanceld. En de vlucht was vol dus ik zou niet meer mee kunnen. Gaat weer lekker. Maar toen bleek dat de fout niet bij mij lag, maar bij hun, kon het ineens wel en is het allemaal weer goed gekomen. Gelukkig maken ze me inmiddels niet zo snel meer gek.

Brazilianen hebben eigenlijk twee soorten keukens: de Amerikaanse, met vette fastfood en pizza's en het zogenaamde kilo restaurant. Dat klinkt niet smakelijk, maar is het wel. Het eten bestaat uit diverse stoofpotjes en bonen hapjes, staat op houtvuur te pruttelen en is over het algemeen hartikke lekker en gezond. Je schept op waar je zin in hebt, ze wegen het en je betaald dus voor het gewicht. Een stuk goedkoper dan de rest van de restaurants, je eet met de Brazilianen en het is lekker. Ik doe niet meer anders dus.

Brazilie is trouwens behoorlijk duur. Een biertje kost 2 euro, 20 km met de taxi 40 euro en een maaltijd iets van 20 euro. Het vliegt mijn zak uit en ik heb geen idee hoe die Brazilianen het allemaal kunnen betalen. Al zag ik wel dat ik 2,5 keer zoveel betaal voor de bus als een Braziliaan, maar goed, in de supermarkt kunnen ze dat niet doen. Er is veel verschil tussen arm en rijk en omdat Brazilie het tegenwoordig erg goed doet kan de middeklasse meekomen. De lage klasse echter niet en die wonen in de krottewijken en hebben geen opleiding of ziekteverzekering. Doordat er zoveel criminaliteit is en ik dus mooi niet met mijn goede camera de stad in ga moet ik genoegen nemen met mindere foto's. Ik hoor toch wel veel verhalen van toeristen die beroofd zijn. Nou ja, mijn huis hangt toch al vol.

Salvador de Bahia was de eerste stad in Brazilie en gesticht door de Portugezen. De indianen die ze tegen kwamen hebben ze hun slaaf gemaakt en toen ze daar niet genoeg aan hadden hebben ze nog wat slaven over laten komen uit afrika. Deze slaven zijn altijd in dit gebied blijven wonen en dat betekent dat de afrikaanse cultuur nog overal in te vinden is. De capoeira komt hier ook vandaan. Dat is de vechtsport die eruit ziet als een dans en die op muziek uitgevoert wordt. De slaven zijn dit destijds gaan doen om zich tegen hun meesters te kunnen verweren.

De oude stad, Pelodrinho, is mooi en sfeervol. De meeste gebouwen zijn gekleurd, de straten bestaan uit keien, veel pleintjes en er klinkt veel muziek. Het is leuk om rond te hangen, maar ook wel hectisch want de straatverkopers willen wat aan je verdienen. Ze beginnen dan eerst om je een gratis kadootje te geven, een fel gekleurd armbandje. Als ze hem omdoen mag je drie wensen doen die uitkomen als het armbandje breekt. Eerder mag je hem niet af doen. Een kerk hier heeft dat nl bedacht en nou is het hier helemaal in.

Ik ben naar een dansshow geweest die in de hele wereld optreedt en hier vandaan komt. Bale folclorico da bahia heet het. Peet, moet je maar eens googelen, volgens mij moet dat naar theater Aalsmeer komen! Prachtige dans onder het geluid van de drums en zang en dan vergeet ik die mooie strakke negerlijven nog te noemen. Het begon wat rustig maar het werd steeds heftiger en de energie spatte van het podium af. Natuurlijk deden ze ook de capoeira en met wat een snelheid!

De rest van Salvador is een grote stinkstad en die was ik na een dag al zat. Geen idee wat ik met de overige dagen moest doen. Ik had bedacht om naar een mooi strandje te gaan, maar dat was nog wel een uur met de bus. De bussen rijden hier als dwazen en na twee tellen ben ik al hartstikke wagenziek. De eerste bus stopte niet en na een drie kwartier wachten was ik er wel klaar mee en ben ik op het stadsstrand gaan liggen met een uitstraling dat je niet bij me in de buurt moest komen. Ik had het helemaal gehad en zwaar behoefte aan rust. Normaal werkt die uitstraling wel goed, jullie kennen m wel ha ha, maar dit keer niet. De een na de andere verkoper was mijn beste vriend en bleven mij aanklampen. Gelukkig had ik op een gegeven moment alle verkopers gehad en kon ik aan mijn tukje beginnen. Slapen met zijn zessen op een kamer is goedkoop, maar niet best voor je nachtrust. Toen ik wakker werd was ik hartikke verbrand, zelfs mijn voeten en dat heb ik nog nooit voor elkaar gekregen.

S avonds werd er een pubcrowl georganiseerd, voor 25 euro bezoek je 5 bars en clubs en overal krijg je een drankje. Een georganiseerde kroegentocht dus. We gingen met zijn achten, waarvan ik de enige vrouw, dus er werd goed voor me gezorgd. Wij waren er helemaal klaar voor, maar Salvador niet, want de pubs waar we heen gingen waren leeg. Uiteindelijk werden we gedropt op een groot terras waar het op zich wel gezellig was. De drank vloeide rijkelijk en twee jongens lagen al met hun hoofd op tafel. Ik voelde 'm ook aardig en ben maar even een blokje om gegaan en water gaan drinken, want de weg wil je in deze stad niet kwijt raken. De pub begreep wel hoe het moest, ze bleven onbestelde biertjes op tafel zetten, die je natuurlijke wel moest afrekenen. Op naar de volgende tent dus, een reggeabar. In een half afgebouwd vervallen gebouw moesten we een houten schot door. Daarachter leek het meer op een voetbalkantine dan een club, het was er erg donker en iedereen danste op de reggeamuziek. Reggea is lekker op het strand, maar om op te dansen is het voor mij te langzaam. As dit het nachtleven van Salvador is mogen ze die ook houden! Met elkaar hebben we wel veel lol gehad en het toch nog tot drie uur vol gehouden.

Vandaag heb ik mijn positieve pet opgezet, lekker door de oude stad geslenterd, mijn boek gelezen met uitzicht op zee en de dag afgesloten met een gezellige bbq in het hostel. Morgenvroeg vlieg ik naar de Amazone!

Liefs!

  • 20 Oktober 2012 - 16:29

    Bobbes:

    Ook deze weer even gelezen en smakelijk gelachen om je! Ja....dat gezicht ken ik en heb ik dat van die wagenziekte recent ook niet gehoord?! Doe voorzichtig en veel plezier! xB

  • 20 Oktober 2012 - 18:02

    San Sijm:

    Ik zie het helemaal voor me, wat een ellende af en toe, maar je slaat je er volgens mij prima doorheen. topverslag weer. Kussie san

  • 20 Oktober 2012 - 18:59

    Adrie:

    wat weer een mooi verslag gr uit w.waard

  • 22 Oktober 2012 - 15:56

    Carla:

    Tja wat zal ik zeggen.. Over het algemeen heb je toch weer onwijs genoten! Geniet er nog even van.

    XX

  • 27 Oktober 2012 - 17:37

    Son:

    Hai,
    ik volg je mooie verhalen weer hoor en merk dat je geniet. Heel veel plezier nog!!

  • 29 Oktober 2012 - 15:59

    Crocodile Dundee:

    Illegale krokodillenvreter !!!
    Je staat in m'n boekje genoteerd !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cheers to Happiness

Cheers to Happiness!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 557
Totaal aantal bezoekers 128863

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 29 December 2025

Life is good!

03 Mei 2021 - 01 September 2025

Samen

05 November 2011 - 05 December 2011

Amsterdam - Dakar

Landen bezocht: