Down to earth - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu Down to earth - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

Down to earth

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

14 Augustus 2016 | IJsland, Reykjavik

De reis heet "langs vulkanen, gletsjers en watervallen", nou dat klopt wel. Kan ze niet meer zien... Maar we hebben wel een paar hele mooie gezien. De hele zuidkust van Ijsland zit vol gletsjers, om iedere hoek zit er weer een, afstromend van een vulkaan. Door de vulkanen wordt het blauw en witte ijs van de vulkaan bedekt met een laagje zwart wat voor contrasterende kleuren zorgt. De gletsjers krimpen al sinds zo'n 100 jaar en trekken zich dus steeds meer terug. Een van de gletsjers komt uit op een groot meer wat vol ligt met ijsrotsen. Het meer is 248 meter diep en dat moet ook wel want de ijsschotsen steken maar 10% boven het water uit dus er liggen gigantische stukken onder water. De stukken die eraf breken gaan via een rivier naar zee waar ze op het zwarte zand terecht komen en zorgen voor een bijzonder plaatsje. Ik heb vanaf de kant 130 foto's gemaakt waar ik er nog 30 van over heb. Je blijft schieten, iedere ijsschots is weer een mooi sculpture en ze glinsteren je in de zon tegemoet. Vanaf de kant was het prima te zien, ze lagen op nog geen vijf meter afstand, maar sommigen van de groep vonden het toch niet voldoende en gingen met een amfibieboot het meer op. Dat klinkt heel aardig maar in mijn ogen was het te suf voor woorden. Een soort bereboot-bootje met wielen eronder en 30 toeristen die opeengepakt en gepropt in een zwemvest zwaaiend voorbij komen en er ook nog 40 euro voor betalen. Geef mijn portie maar aan fikkie.

Tot nu toe hadden we geluk met het weer, een heerlijk, beetje winterachtige zon en 15 graden, maar als je op een plek bent waar per jaar zes meter regen valt is de kans groot dat het omslaat. En dat was dus ook zo. Gelukkig wel op de dag dat we de grootste deel van de dag in de bus moesten zitten met een kleine wandeling en af en toe een stop voor een waterval en een gletsjer. De puffins, een papagaaiduiker en de nationale vogel van IJsland hielden wel van dit weer, waar de de dag ervoor nog op zoek waren naar 1 zo'n vogel zaten er nu tientallen voor ons neus. Grappig diertje met kleurige snavel die alleen in het paar- en broedseizoen zo kleurijk is. In de winter gaan het mannetje en het vrouwtje ieder hun weg, maar in het voorjaar zoeken ze elkaar weer op om te paren. De ideale relatie zou je kunnen zeggen. Ze zijn in principe hartstikke trouw en komen ieder jaar weer bij elkaar terug, tenzij het vrouwtje te laat is, dan neemt het mannetje een andere vrouw. Maar echt ballen heeft hij dan ook weer niet, want als zijn eigen vrouwtje toch weer komt opdagen doet die direkt zijn nieuwe vrouwtje weer weg. Ze leggen samen 1 ei en blijven tijdens de broedperiode bij elkaar. Als het kleintje uitgevlogen is blijft hij de eerste twee a drie jaar op open zee voordat hij terug keert om te gaan paren wat hij dan de komende dertig jaar blijft doen. Dat is nog eens een geregeld leven.

De IJslanders schijnen een van het gezondste volkje ter wereld te zijn. Dit komt doordat ze veel vis eten en doordat hun eten puur en onbewerkt is. Ik moet ook zeggen, het eten is hier heerlijk. Zelfs een hamburger bij een benzinestation is voor een hamburger goed. De vis is natuurlijk goed maar ze maken het ook met liefde klaar, mooi opgemaakt en gevarieerd. De haring en het levertraan bij het ontbijt is even wennen, maar de Skyrr, de Ijslandse yoghurt, is smullen. Verder werken ze hard, bijna iedereen doet mee in het arbeidsproces en ze werken veel dagen. Maar ze doen het op een relaxte, ontspannen wijze en zijn niet gek te maken. De dag sluiten ze af met een heet bad. Niet in de badkamer maar in het zwembad en wij zijn dat, goede gewoontes moet je overnemen, met een aantal gaan doen. Best bijzonder.... Je mag de kleedkamer niet in met je schoenen dus die gaan eerst uit. In de kleedkamer, mannen en vrouwen gescheiden, kleed je je helemaal uit en ga je onder de douche. Vrouwen houden er toezicht op dat je doucht, dat je dit naakt doet en dat je dit op de juiste wijze doet. Dat houdt in dat je je wast op de delen zoals dat op het bord staat aangegeven. Daarna mag je bikini weer aan en mag je het bad in. Nou ja, iedereen ligt er wel schoon in. Naast het gewone buitenzwembad zijn allerlei baden met verschillende temperaturen waar mensen uren in lijken te blijven zitten. Het zou thermisch water moeten zijn maar ik vond het gewoon naar chloor ruiken. Een bad was tussen de 5 en 8 graden en er zaten mensen in alsof ze op een terras zaten. Naast de baden was er ook een stoombad waar iedereen in zijn eigen kuipje naast elkaar zat, een soort bushokje zeg maar. Bij het weggaan wordt ook gechecked of je wel doucht en of je je eerst afdroogt voordat je de kleedruimte inloopt. Een kleine centrifuge zorgt ervoor dat je bikini ook weer handdoekdroog is. Al met al was het een bijzondere ervaring....

De dag erna had ik eigenlijk the blue lagoon geboekt maar wie wil er nou in een met toeristen afgeladen bad liggen als je ook in vulkaan in kan? Ik had er al een paar jaar geleden iets over gelezen en toen leek het me al magisch, in een vulkaan afzakken waarbij je het diepste van de aarde ziet. Dit is de enige plek op aarde waar het kan. Normaal gesproken droogt de magma na de uitbarsting op in de vulkaan en is de krater dus gevuld. Hier heeft de magma een weg naar buiten gevonden waardoor de krater hol bleef. De stenen zijn naar beneden gevallen waardoor er ongeveer 10 meter onder de monding een open ruimte zo groot als een kathedraal is ontstaan. in 1974 ging de eerste abseilend naar beneden en sinds een paar jaar doen ze het met een glazenwassersliftje waar je met zijn 8-en in kan. Je zakt 220 meter naar beneden en de vulkaanmonding is in het begin zo smal dat het liftje er maar net doorpast. Als je naar beneden gaat ga je eigenlijk terug in de tijd. Je kan aan de verschillende lagen en kleuren de verschillende uitbarstingen zien, de laatste 4000 jaar geleden dus de kans dat die nu zou gaan brommen is niet heel groot. De kleuren zijn echt prachtig, dieprood, groen, geel, grijs. Ik vond het erg indrukwekkend om zo in de aarde te zijn en iets van de kern te zien. De dertig minuten a tien euro per minuut, waren zo om, maar het was het me dik waard, om niet meer te vergeten.

S avonds met Vince en Gert een biertje gedronken. Vind het onwijs stoer dat ze even bedacht hadden een weekeindje IJsland te gaan doen, met hun 18 en 16 jaar. Dat is nog wat anders dan Torremolinos. Super van ze!

De laatste dag ging naar het midden van het land, naar een prachtig natuurgebied, de Landmannalaugar. Met zo'n stoere 4x4 met gigantische wielen reden we offroad door vulkanisch gebied die kant op. Alsof je op de maan bent. De vulkanen hebben hier prachtige kleuren en schakeringen en doemen overal op. Ruige gesteentes van het lava, het groene mos en de rook die her en der uit de grond komt maken het plaatje af. Alweer adembenemend.... Eerst lekker liggen dampen in een natuurlijke heetwaterbron en daarna een stukje van een van de mooiste wandeltochten van de wereld gelopen. Genieten!

Het was weer een weekje genieten en lekker dat ik weer op pad was. Tot de volgende!

• 14 Augustus 2016 - 13:28

Cindy :

En nu maar wachten tot je door de gate komt, gelukkig kon ik je even lezen!xxx

• 14 Augustus 2016 - 19:49

Rika:

Haha, zo was het maar net! :) Leuk verslagje weer, was een topweekje! Untill we meet again!

• 16 Augustus 2016 - 13:58

Lieve Vangheluwe:

alhoewel ik de schoonheid van het land onbeschrijfelijk vond heb je er een fantastisch verhaal van gemaakt! Mooi is dat!! Buiten dat bestond onze groep uit fantastische mensen en dat is ook bijzonder!