Daar ben ik weer! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu Daar ben ik weer! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

Daar ben ik weer!

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

20 September 2008 | Rusland, Moskou

Privjet oftwel ,

jullie snappen het al, er is geen geitebrei van te maken. De taal is een groot acrabadabra en dat is toch best lastig. Maar goed ze kijken hier allemaal heeeeeel sjagerijnig en zeggen je nauwelijks gedag, dus je kan je afvragen of je het nodig hebt.

Op het vliegveld werden we opgehaald door een hostess, wat een luxe. We werden netjes afgezet bij ons hostel. Het hostel is oud en lijkt een beetje op een kazerne met die lange gangen, maar het is schoon en de bedjes slapen prima. (gelukkig is mijn vader wat gewend, hij ligt nu als een god in Frankrijk) Het is hier zo'n 5 graden, dus nadat we ons warm hadden aangekleed gingen we op pad. Wat een prachtige stad! Hele mooie gebouwen, brede avenue's, weinig verkeer en ontzettend schoon! Er lopen diverse grachten doorheen, dit had Peter de Grote, de stichter van de stad, afgekeken van Amsterdam. We hebben eerst even gegeten en daarna geslenterd door de stad. Het eten is wel oke, het is vrij vet, waarschijnlijk omdat het hier zo koud is. Goedkoop is het allemaal niet en wonder boven wonder, de drank al helemaal niet. Je ziet hier die russen ook gewoon met de fles op straat lopen.

De volgende dag, na een bord pap, naar de Hermitage gegaan. Dit is het winterpaleis van Peter de Grote en het is tegenwoordig een museum, vergelijkbaar met het Louvre. Dit wilde mijn vader graag zien, dus, zoals het een goede dochter beaamt, heb ik de hele dag in het museum rond gelopen, zonder te zeuren. Sinds tijden niet meer zoveel kunst gezien. Ik moest nog wel denken aan ons bezoekje in het Louvre, mam en Peet!

Daarna, moe van het slenteren, een heerlijk wijntje gedronken, 5 euro kost dat hier, en het is niet de beste kwaliteit, maar ik vond 'm verdiend!

In de avond nog een kerk bezocht, waar ze even gauw een museum van hebben gemaakt zodat ze entree kunnen heffen. Voor russen is het 4 euro, voor toeristen 10. Lekker dan!

In de avond kwamen we terecht in een grieks restaurant, heerlijk gegeten met live muziek en zelfs mijn vader heeft nog een optreden gegeven. Daarna in een cafe beland. Daar raakte me vader eerst beland in een soort ruzie maar dit draaide zo om dat het vrienden voor het leven zijn geworden. Nou ja, van de kant van de Rus gezien dan. Hij was stomdronken, maar de vrouw waar hij mee was, hij zei zijn moeder, donderde letterlijk van de kruk af! Ze heeft de hele avond over de tafel gehangen en niemand die haar enige aandacht gaf. Alleen die Rus, die schenkte er af en toe nog wat in.

Vandaag zijn we naar de Bloedkathedraal gegaan. Dat klinkt niet zo gezellig, maar hij ziet er heel mooi, weliswaar kitsch, uit. Het is zo'n echt russiche kerk, met die bollen erboven, een beetje Disney achtig. Binnen was alles van mozaiek, heel kleurig, een hoop pracht en praal.
Daarna naar het oudste gedeelte van de stad, zou heel mooi zijn, maar wij hebben dat niet echt kunnen vinden. Wel overal bruidspaardjes, het lijkt wel of je hier alleen op zaterdag mag trouwen.

Helaas is mijn vader verkouden en niet zo lekker, dus die is even dat heerlijke bedje ingedoken. Morgen gaan we naar het zomerpaleis, dat ligt zo'n 20 km buiten de stad. En daarna de nachttrein in, op naar Moskou!

Het weer is dus zo'n 5 graden, best wel even wennen dus. Verder is het grauw bewolkt, zoals het hoort in Rusland. In elk restaurant of cafe waar je binnen komt stinkt het naar heel veel sigarettenrook en alsof ze aan het gourmetten zijn. Dat went wel als je erin zit, maar je kleren beginnen zo te stinken! Ben zowat alweer aan een wasje toe.

Lief Naomi dat je weer gezellig berichtjes gaat schrijven! Heerlijk om te lezen!

Liefs, Pascale

• 20 September 2008 - 18:24

Sonja:

Hoi,..
    Nu had ik net een berichtje geschreven...is de reactie dat de verbinding verbroken was. Dus ik weet niet zeker of je het ontvangen hebt? In ieder geval wensen wij jullie een prachtig mooie reis, heeel veel plezier!
    Groetjes uit Kudel, Sonja,Paul en Chris

• 20 September 2008 - 19:04

Hevi.:

Leuk om je reisverslag te volgen. Veel plezier. Groeten van Henk V.

• 20 September 2008 - 20:21

Nol:

Geniet je nu maar lekker
    samen met je paps lekker op reis...
    Wacht op het volgende verslag van je
    Kus Nol

• 21 September 2008 - 07:16

Kirsten:

Hoi Pas, Ik hoop dat jij en je vader een mooie en gezellige reis gaan maken. Gelukkig is de drank daar duur dus dat scheelt weer een paar off days. 5 graden brrr dat is even wennen maar hier vriest het s'nachts ook al weer licht.Overdag is het heerlijk met een zonnetje. dikke kus kirsten

• 21 September 2008 - 15:35

Peter:

ha pas,
    je moeder doet weer nog even een wasje voordat we naar Joep gaan. dus kan ik nog even een mailtje sturen. Ja, die russen zijn wel stug, tenzij je er voldoende in gooit. dan zijn ze ook wel weer gezellig. Als je nog meer kunst wilt zien: in Moskou is in juni de allergrooste gallerie van een van de mooiste dames van de wereld geopend. GRATIS TOEGANG !!!. 't heet De garage.
    doei
    veel plezier verder en groet aan je Pa.

• 22 September 2008 - 11:01

Nynke & Otto:

Lieve Passie,
    geniet van de reis en het samenzijn met je vader! Graag wel weer zo'n uitgebreide fotokijkavond als je terug bent... ;)
    xx

• 22 September 2008 - 18:34

Steffie:

He passie'
    Lekker om je weer te lezen. Net terug van vakantie. Ik mis mijn maatje.

• 24 September 2008 - 15:36

Ron Wolfswinkel:

Hoi Pascale,

Leuk om je reisveslag te volgen. Maak er een mooie tijd van. Zo samen met je vader op reis, gebeurt niet veeltoch? Ik blijf je volgen.