San Pedro, Antiqua en Tikal - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu San Pedro, Antiqua en Tikal - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

San Pedro, Antiqua en Tikal

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

27 Februari 2009 | Guatemala, Flores

Buenos Dias Chico's y Chica's!

Nou om maar met de deur in huis te vallen, met die Brit is het idd niets geworden! Wel een gezellige avond gehad. Ze hebben hier en ook in Mexico, veel live bands en dat is eigenlijk altijd wel gezellig. De volgende dag ben ik met de boot het meer overgestoken, naar San Pedro. Dat is een vrij relaxed plaatsje, waar nogal wat hippie's zijn neergestreken. Nou ja, hippie's, volgens mij bestaan die niet eens meer, maar ik bedoel mensen die daar ooit een keer kwamen en gewoon zijn blijven zitten. Ze voeren verder niet zoveel uit en kunnen leven van hun geld uit hun moederland. Maar het zorgt wel voor een heel relaxed sfeertje. Ik heb daar gewoon eens een dag nix gedaan, nou ja, aan een boek begonnen en ook maar weer geeindigd. Ook weleens lekker. Er waren veel leuke restaurantjes, met mooie tuinen, waar ik heerlijk in geluierd hebt. In het begin vond ik er wel een beetje een vreemde lucht hangen, zoiets als verrot fruit. Maar wat bleek, het is koffieseizoen en dat betekend dat de bonen geplukt worden! Die bonen zitten in een jasje, wat een vrucht is. Best lekker eigenlijk. En in het dorpje waren ze dag en nacht bezig om de bonen te wassen en te ontdoen van het vruchtvlees. En dat vruchtvlees lag natuurlijk lekker in het zonnetje te rotten. Je zou denken, het ruikt naar koffie in het koffieseizoen, maar mooi niet dus! De volgende dag ben ik wat actiefs gaan doen en ben naar het volgende dorpje gelopen. De weg liep langs het meer tussen de koffieplantages door. Prachtig route. Het zou drie uur wandelen zijn, maar deze stevige pootjes doen dat natuurlijk in twee uur. Daarna een welverdiende duik genomen.
De volgende dag op weg naar Antiqua, zo'n 3 uur met de minibus. We gingen als de brandweer, wat op zich niet zo erg was, ware het niet dat de chauffeur een broekie was en echt niet kon rijden. Hij was drukker met zijn radio. Bijna een aanrijding gehad. Ik zat voorin dus ik heb geen oog dicht kunnen doen en ervoor gezorgd dat hij naar de weg bleef kijken. Het is natuurlijk eigenlijk ook achterlijk dat zo'n broekie de toeristen rondscheurd. Hij krijgt zijn rijbewijs waarschijnlijk tegelijk met zijn zwemdiploma.

Maar goed, veilig aangekomen en een hostel opgezocht. Daar maar eens na gaan vragen wanneer de toer ging voor de beklimming van de vulkaan. Nou of morgenavond of meteen. Aangezien ik de volgende dag met de nachtbus op pad wilde ben ik dus maar meteen weer in een busje gaan zitten. Op naar de vulkaan! Die vulkaan werkt nog en spuugt dagelijks lava. Nu dus ook. Na een beklimming van twee uur stonden we bovenaan op de helling van de vulkaan. De gids vertelde dat de lava waar we opstonden vijf dagen oud was. En ja hoor, voor ons vlogen de roodgloeiende stenen naar beneden! Gewoon op zo'n 50 meter afstand! En wij stonden maar een beetje klungelig op helling te staan, want je zakte elke keer weer een beetje verder naar beneden omdat het zo zanderig was. Waar ik stond kon je de hitte echt voelen en er waren mensen die marsmallows aan het bakken waren. Wat een gekkenhuis. Omdat het nog licht was zag je met name de brandende stenen naar beneden storten, maar later, vanaf een afstand zag ik echt de lavastromen gaan. Erg spectaculair. Natuurlijk waren er een paar van die achterlijken die nog ff verder wilden gaan. Dat hebben vorige week ook twee gasten gedaan en die konden met behoorlijke brandwonden met spoed naar het ziekenhuis.
Ik heb een filmpje van de vulkaan gemaakt, als het me gelukt is dan staat het hiernaast.

`s avonds naar een cafeetje gegaan om een welverdiende Corona te drinken. Lekker Bjorn, graag met Limoen.

De volgende dag op pad in Antiqua. Wat een prachtige stad. Het staat op de Unesco lijst en ik kon goed zien waarom. Het bestaat alleen maar uit laagbouw, twee etages hoog en de pandjes hebben allemaal hun eigen kleur. Ze zien er prachtig verzorgd uit, de straten bestaan uit keien en er mag geen vrachtverkeer in. Met dank aan Unesco mogen ze ook geen uithangborden hebben. Zou Unesco het Damrak ook op de lijst willen hebben?
De stad is in 1971 voor het laatst door lava bedolven. Je ziet hiervan nog restanten, zoals bijvoorbeeld een kerk die ze niet opnieuw opgebouwd hebben. Het geeft een mooi sfeertje aan de stad, autenthiek.
Heerlijk door de stad geslenterd, veel foto's gemaakt, lekker gelunched (met een wijntje!) en uren op het plein gezeten. Was erg gezellig want daar ontmoette ik een Amerikaan die een paar jaar geleden in Antiqua is blijven hangen. Erg met hem gelachen en het leuke was dat hij al die verkoopdames kent en die kwamen dus allemaal een praatje maken. Leer je ze ook eens van een andere kant kennen, leuk!

En ´s avonds de bus in. Na ongeveer 13 uur werd ik er in Flores weer uitgegooid, om 6 uur s morgens. Flores ligt in de jungle op een eiland. Het plaatsje zelf valt een beetje tegen, maar het is het uitgangspunt om naar Tikal te gaan, een Mayaruine. Ik wilde eigenlijk vandaag relaxen, maar omdat het een beetje tegenviel zat ik om zeven uur gedouched en wel weer in een bus. Ik lijk af en toe wel zo'n Amerikaanse die Europa doorsjeest. Tikal is prachtig. De tempels liggen midden in de Jungle. Mystiek sfeertje, prachtige geluiden, een beetje The Temple of Doom gevoel. Die film is hier trouwens gedeeltelijk opgenomen. Het was er heel rustig met toeristen, de meeste kwamen wat later op de dag. Veel tombes opgeklommen, wat soms echt een hele steile klim was. Maar het was het dik waard, uitzicht over de jungle!

Diverse apen rond zien slingeren en zelfs horen brullen. De brulapen lieten zich duidelijk horen en dat is me een lawaai! Alsof er zwijnen in de bomen hangen en dan heeeeel hard!

Ik heb de foto's van Guatamala er opgezet:
http://picasaweb.google.com/pasopreis/Guatamala?authkey=Gv1sRgCObvl8SZiajyjQE#

Mexico is aangevuld, maar die kan je dan weer via de oude link bekijken, twee berichtjes terug.

Morgen ga ik pad naar de Rio Dulce, een mooie rivier door de jungle heen.

Adios!

liefs, Pascale

PS Danny Bon, leuk dat je meeleest! Zou je wel je achternaam erbij willen vermelden, want anders roept het hier en daar wat vragen op!

PS Jordi en Naomi; goede vakantie gehad? Gek idee, jullie zo in de sneeuw en ik hier in de tropische hitte.

PS schrok met trouwens wel rot van het bericht dat een vliegtuig naar beneden is gestort. Pffff, kan maar beter hier in een busje zitten geloof ik.

PS Peter en Mamma; Hoe is het met de tuin? Hebben jullie er inmiddels een groot terras van gemaakt?

PS het is dus toch niet gelukt met de filmpjes erop plaatsen. Misschien de volgende keer...

  • 28 Februari 2009 - 05:52

    Jelle:

    Ja Pas, als je toch al die markten afstruint, ik heb nog nodig; pepers, knoflook, 3 kilo aardappels. O en als ze mooi lang donker haar heeft, daar ook 58 kilo van...
    Ziet er weer mooi uit op de foto's hoor, hier egent het ook alleen maar... Geniet ze x JB

  • 28 Februari 2009 - 07:08

    Bianca:

    He meid,
    Idd vooral lekker genieten en doen waar je zin in hebt...ik vind het erg leuk om op de hoogte te blijven van al je belevenissen...mis je wel, maar weet je.....je hebt gelijk!!!

  • 28 Februari 2009 - 17:00

    Henk Van Lemel:

    Hallo Lieve Pascale,
    Heb het idee dat m'n vorige bericht niet is ontvangen. Maar lieverd we volgen je met je prachtige reisverhaal. Ik smul ervan, geen zorgen we houden het korps draaiende. Welten stond gisteren in de krant en het verbaasd hem dat er nog geen randstadtoelage is. Het korps loopt leeg, nou dat wisten we nog niet.
    Heel veel hugs van mij en Gerard.

  • 28 Februari 2009 - 20:43

    Sarie:

    Hoi Pascal. Ik heb je reisverhaal hier net aan Liesbeth voorgelezen. Genoten van wat je schrijft en hoe je schrijft. Wordt het niet eens tijd om een boek te schrijven?? Ik wil je nu echt voor je volgende reis zien en je verhalen horen. April?? Pas goed op jezelf en tot dan.
    groetjes Sarie.

  • 01 Maart 2009 - 17:15

    Daphne:

    He Floortje Dessing, alsof de tijd heeft stil gestaan, zit ze weer ergens ver weg in mooie prachtige oorden, en ik hier in dit kleine regenachtige Holland (alleen dit keer zonder dikke buik!).
    Ga weer zoveel mogelijk met je meelezen!
    Kus

  • 01 Maart 2009 - 18:29

    Henk V.:

    Ik kon me ook al slecht voorstellen dat je terug zou komen met een engelsman van 55 jaar met bruine tanden. Jij verdient iets beters!
    Doe voorzichtig. Groeten en kus van Henk.

  • 01 Maart 2009 - 19:50

    Silvia Vd Earthway:

    gave foto's pas!!

  • 02 Maart 2009 - 08:29

    Naomi Nelis:

    Haai liefste tante,
    Ik ben zaterdag terug gekomen van vakantie.
    Het was echt heel erg gezellig en leuk.
    Ik zit nu op school met minakshi.
    Ik denk stuur me tante even een berichtje!
    Maarja wat maak je toch weer veel mee he.
    Nog veel plezier.

    kus Naomi
    je liefste nichtje
    loveyousomuch!


  • 03 Maart 2009 - 15:00

    Otto :

    Wat klinkt dat allemaal heerlijk! Ons een beetje jaloers maken he?

    Denk je ook aan je rust?

    X

  • 03 Maart 2009 - 16:49

    Naomi Nelis:

    Haai liefste tante,
    ben nu bij me papa hij zegt tegen mij heb je de foto,s al gezien. Maar moest toen weg want zat op school dus had ze nog niet gezien. Heb net gekeken en wat een mooie foto,s zeg echt wel.
    Natuurlijk met zoon lekkerding als tante.

    Dikke kus Naomi
    i love you!

  • 03 Maart 2009 - 16:51

    Familie Nelis:

    Trouwens me vader leest wel alles alleen hij zet geen reactie, hij vind het erg mooie foto,s en al die kleuren vind die echt geweldig!

    kus familie Nelis

  • 04 Maart 2009 - 09:16

    Yvonne:

    He Pasje,
    Het blijft iedere keer gaaf om te lezenwat je allemaal beleeft, precies wat Kirsten zegt, net alsof er er een beetje bij zijn. Gezellig. Je moet wel blijven eten hoor!!! Met die billen is niks mis, die moet je gewoon op peil houden!!! Vraag maar aan de mannen. Als je terug komt, maak ik wel een lekker balletje gehakt met bloemkool voor je. Als ik zo klaar ben met je berichtje, ga ik lekker even Googelen voor een paar daagjes weg met Frank, krijg er zin in door al die verhalen van jou. Zag laatst licht bij je branden, net alsof je thuis was, maar je zal wel timer hebben aanstaan, jammer, wilde ff bakkie koffie halen (na de Italiaan). Nou, meisje , doe voorzichtig he, en hasta la fiesta , of zoiets. XX

  • 08 Maart 2009 - 13:44

    Kossie:

    Hé Nelis! Ik ga ook weer meelezen en zie dat ik er lekker vlot bij ben...Je bent pas een klein maandje weg... :-/ Ziet er wel weer stoer uit dit reisje!
    Doe voorzichtig en geniet ervan. Catch you later. Kus van Kossie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cheers to Happiness

Cheers to Happiness!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 129381

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 29 December 2025

Life is good!

03 Mei 2021 - 01 September 2025

Samen

05 November 2011 - 05 December 2011

Amsterdam - Dakar

Landen bezocht: