Welkom in Cuba! - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu Welkom in Cuba! - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

Welkom in Cuba!

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

30 Januari 2010 | Cuba, Cienfuegos

Buenos!

Jaha, ik ben weer op pad! Wat is dat toch heerlijk. Weer een andere wereld, nieuwe indrukken en niet te vergeten; heerlijk weer!

De vlucht was allemaal oke. Op het vliegveld waande ik me meteen in Cuba. Een werknemer bedelde meteen geld bij me en de bagageband maakte een ongeloofelijke herrie. Met de taxi vlot naar mijn Casa gebracht waar ik een hartelijke ontvangst kreeg. Het bleek een groot huis te zijn met in het midden een soort patio. Op iedere verdieping een andere familie, dus uit die patio kwamen allerlei geluiden en overal hoorde je muziek. De kamer was, voor mijn doen, hartstikke luxe. In de kamer ernaast zaten twee Aussie's die me verwelkomden met een heerlijk glas Mojito. Welkom in Cuba!
Ik heb het volgehouden tot een uur of tien, wat voor mij nog voelde als vier uur s nachts. Maar wel mijn jetlag in een nacht verwerkt.
De volgende dag, na een wat schamel ontbijtje, vroeg op pad te stad in. Het schamele ontbijtje heeft ermee te maken dat ze hier alles op de bon krijgen. Als ze meer willen dan kunnen ze dat kopen met Cuc's. Dit geld is wat de toeristen inbrengen. Het geld wat ze van de overheid krijgen zijn Cubaanse Pesos en dat is een kwart waard van de Cuc's. Daar mogen en kunnen ze geen luxe artikelen van kopen en een extra eitje behoort onder ander onder die luxe artikelen. De winkels zijn nagenoeg leeg, als je een supermarkt binnen loopt zie je lege schappen en het aanbod is klein. Maar na die schamele ontbijtje ben ik eens in zo'n winkel gaan kijken en ja hoor, ik heb pindakaas gevonden! Ik heb dus geen schamel ontbijtje meer!

Havana ligt aan zee en heeft een mooie boulevard. De oude stad is werkelijk prachtig en heel sfeervol. Overal hoor je muziek en er zijn veel mensen op straat. Ze zitten letterlijk op hun stoepje en maken een praatje.
Werkelijk iedere man, oud of jong, of een vrouw aan ze zij, het maakt niet uit, geeft je een compliment of kijkt je na. Dit doen ze niet alleen bij mij, maar bij veel vrouwen. En het gekke is, ik ervaar het niet eens al vervelend. Ze doen het namelijk op een respectvolle manier, met een spontane lach en heel vrolijk. Goed voor je ego en gezellig dus.

Overal zie je prachtige oude Amerikaanse auto's, echte beauty's. De huizen zijn ook zoals je ze uit de film kent en in pastelkleuren. Af en toe zie je zo'n oude gele Nederlandse GVB bus, maar op een gegeven moment zie ik zelfs een nieuwe van Conexxion rijden, met daarop "geen dienst". Nee, dat kan me voorstellen, hij ligt lekker uit de route!

S avonds in Havana heb ik met die Aussie's gediscussierd over het leven onder het genot van een Cuba Libre. De rum is hier niet aan te slepen en is bijna net zo goedkoop als water. De Aussie's sliepen nu in een andere casa en die heb ik ook alvast geboekt voor als ik weer terug in Havana ben.

De volgende dag vroeg in de bus, een ritje van 5 uur, na Cienfuegos. De bus is vrij luxe, maar dat heeft er ook mee te maken dat het niet te betalen is voor de Cubanen. Je zit dus met de rijkere en de toeristen. Eigenlijk zou je in een communistisch land geen verschil in rijk en arm moeten hebben, maar door de twee verschillende valuta is dat nu dus wel zo. Dit valutasysteem is er nog maar een jaar of zes, dus het gaat er naar uit zien dat dit verschrikkelijk uit de hand gaat lopen.

Als de bus aankomt staan er allemaal mensen op je te wachten die graag wil dat je bij hun in de casa komt slapen. Maar eentje was wel heel enthousiast en riep zelfs mijn naam! Huh! Wat bleek, de mensen van de casa waar die Aussie's verbleven hadden wel gevraagd waar ik heen ging, maar verder niets. Maar ze waren zo slim geweest om hun vrienden te bellen in Cienfuegos en die stond dus mooi op mij te wachten. Ik kon zijn enthousiasme niet weerstaan en ben naar zijn casa gegaan. Ziet er mooi uit en het zijn lieve mensen. Wel jammer dat ze maar een kamer verhuren, zo heb ik nu even geen contact met andere toeristen. S avonds hebben ze een verrukkelijk visje voor me bereidt en vanavond ga ik zelfs aan de kreeft. Mmmmmm, dat lust ik!

Ik was vandaag wel even aan een dagje zon toe, na die donkere Hollandse dagen. Oh sorry, jullie zitten er nog in. Ik ben dus maar weer eens voor nop bij een mooi zwembad van een hotel gaan liggen.

Cienfuegos is een leuk dorp met weinig toeristen en veel gezelligheid, mooie gebouwen en aan zee. Ik denk dat ik morgen naar het strand ga, zo'n tien km verderop, en daar ga kijken of ik kan gaan duiken. Het schijnt dat het voor de kust barst van de hamerhaaien.

Er zijn hier niet zo veel internetcafe's, want de Cubanen mogen zelf niet op het internet, tenzij ze speciaal toestemming hebben gekregen.

Ik heb alvast een paar foto's erop gezet. Tegenwoordig werkt de link niet meer, maar als je onderstaande regel kopieert en in je adresbalk zet dan kom je er wel.

http://picasaweb.google.com/pasopreis/cuba?authkey=Gv1sRgCOb897WqxtanBQ#

Veel liefs!

  • 31 Januari 2010 - 00:15

    Sander Veltman:

    Ha, je omschrijft de sfeer weer treffend. leuke foto's ook. echt plaatjes zoals je het zou verwachten uit de folder. Ziet er erg gezellig uit ! die streekbus ligt inderdaad wel een beetje uit zijn strippengebied :) Ik twijfel trouwens of die ene vrouw een sigaar of een bazooka in haar mond heeft. Veel avonturen gewenst Sander

  • 31 Januari 2010 - 04:11

    Mirelle:

    Hi Pas!

    Je bent nu wel heel dicht bij Florida, kom je gezellig langs ? ;-)

    Leuk je verhalen weer te lezen, veel plezier nog!
    Mirelle

  • 31 Januari 2010 - 08:16

    Henk V.:

    Hoi Pascale, Was net een aantal dingen aan het plannen, toen je mail binnenkwam, want onze eetafspraak staat er nog. Dus nu maar donderdag met een 87 jarige oud-tante naar de Italiaan. Leuk om weer je verslag te lezen. Doe voorzichtig en als je terug bent, bellen we even. Veel plezier daar! Groeten en kus.

  • 31 Januari 2010 - 08:46

    Karina:

    Hoi lieve Pascale, als ik je verhaal lees, waan ik mezelf in het sfeervolle stadje Havana, waar ik al lopend op straat de salsa muziek hoor en af en toe een praatje maak met de gezellige bewoners van Cuba. 'S-middags geniet ik van een heerlijk cubaans kopje koffie op het terras aan het strand in de schaduw wel te verstaan, want mijn huidje is al aardig zongebruind! De dag sluit ik af met een voor mij bereid visje en een glas Mojito. Mijn god Pascale, het is hier koud en het sneeuwt! Geniet maar lekker ik geniet dan wel van jouw verslag, kijk uit voor die haaien!!!

  • 31 Januari 2010 - 10:42

    Peter:

    Al een sigaartje gepaft????
    Je weet hoe wij zijn, we snappen niks van computers. Ik krijg die foto's niet te zien, want 'k schijn geen toegang te hebben.
    groeeet
    Peet

  • 31 Januari 2010 - 11:28

    Erwin:

    Hey lekker ding! Wat doe jij nou? normaal krijgen wij nog wel eens een sms of zo als je gaat. Maar nu gewoon vertrekken zonder bericht.

    Fluf wilde nog wel een date prikken, maar dat laat dan even op zich wachten.

    Have fun over there!!

  • 31 Januari 2010 - 19:31

    Sil:

    Hoi Pas,

    Fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen. Wat gek om te lezen dat ze daar in principe niet op internet mogen. Dat kan dus ook... Geniet van cuba en doe voorzichtig.

    liefs

  • 31 Januari 2010 - 20:50

    Yvonne:

    God, wat reageer ik vlot he ,voor mijn doen! Heb ze weer stiekum bij een mooi zwembad gelegen voor nop, tis toch wat. En?? Was het visje lekkerder dan mijn sate burger, waarschijnlijk wel ha,ha. Het heeft alweer gesneeuwd dit weekend , je word er gek van. Ik geniet dus ook maar lekker mee met jou, heb je foto's nog niet gezien, lukt me ook niet, vraag het morgen wel aan Frank. Nou , kus, groetjes aan MC Hammer !!

  • 01 Februari 2010 - 07:22

    Mo:

    Goh, tis net alsof ik er ook nog ben. Maar helaas is het alweer een maandje of 2 terug. Veel plezier en maak er wat moois van. Geniet nu nog maar van de rum, dat is over een paar weeken wel anders .... Kus.

  • 01 Februari 2010 - 10:07

    Mascha:

    Ja hoor... weer op reis. Ik denk dat ik ook maar bij de polizie ga werken :-)

    Geniet ervan. Hoe lang blijf je nu weg?

  • 01 Februari 2010 - 10:44

    Esteban:

    Wat voor geluiden kwamen er uit die patio???? Wees eens iets specifieker!!!

  • 01 Februari 2010 - 10:49

    Esteban:

    Ik heb ff in de aangiftes gekeken maar er is inderdaad een connexionbus gestolen!

  • 01 Februari 2010 - 14:37

    Fidel:

    Je WAANDE je op het vliegveld in Cuba????????
    Je WAS er, doos! ( je had misschien beter mijn geweldig georganiseerde cubaanse onderwijs kunnen volgen....)

  • 02 Februari 2010 - 11:07

    Nol:

    Je bent weer helemaal heppie de peppie he, heerlijk je reis verslag, geniet er lekker van en vergeet geen mooie foto's te maken.
    Kus je werk vriendje

  • 02 Februari 2010 - 18:00

    Che Quevara:

    He Pasquale,
    Er liggen van mij nog royalties van 86 miljoen T shirts en posters met mijn kop erop.Kan jij die nog ff voor mij ophalen bij het gemeentehuis in Havana??

    Kus Che XXX

  • 02 Februari 2010 - 21:57

    Jeroen En Brigitta:

    Heerlijk voor je dat je het weer lekker hebt.
    Geniet er maar lekker van en van het mooie weer want hier is het dramatisch! Koud en regen of sneeuw. We konden helaas de foto's niet bewonderen dat is ons niet gelukt, maar we genieten zo ook al van je verslag. Doe voorzichtig! Groetjes van Jeroen en Brigitta

  • 03 Februari 2010 - 14:44

    Jen:

    Klinkt allemaal weer fantastisch avontuurlijk en gezellig!! Lieverd geniet er lekker van en neem een mojito voor mij en neem er zelf ook een!!! Volgende keer krijg je een pot pindakaas van me mee.... hahaha... XX Jen

  • 03 Februari 2010 - 14:46

    Jen Again....:

    BTW... heb een PRAAM geregeld!!! Joehoe...

  • 03 Februari 2010 - 21:08

    Anneke:

    op de eerste plaats een knuffeltje.
    een gelukkie we hebben ook je foto's kunnen bewonderen. weer trots op je..
    je polizie pakje ligt al in je huisje op je te wachten. maar denk er nog maar niet aan.
    snuf van noa.
    kus van je moeder en peter.


  • 05 Februari 2010 - 08:37

    Naomi:

    He lieve tante,
    papa zij dat je weer aan het schrijven was. Ik had helemaal geen mailtje gekregen. Maar ik kan natuurlijk niet missen in al je reactie's
    Lekker hoor weer weg, ben best jaloers. Maar ik ga natuurlijk weer skien eind februari.
    Ik kan je fotos niet zien, want ik het geen toegang toe ofzo! Jammer.
    Maar goed pascale is weer begonnen hoor met der verhalen, helemaal leuk. Pindakaas was heb jij een mazzel zech haha.
    Ik moet zo naar school, dus ga je andere verhaaltje morgen of vanavond even lezen.
    Ik spreek je!

    dikke kus je nichtje naomi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cheers to Happiness

Cheers to Happiness!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 128841

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 29 December 2025

Life is good!

03 Mei 2021 - 01 September 2025

Samen

05 November 2011 - 05 December 2011

Amsterdam - Dakar

Landen bezocht: