Midden in de woestijn - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu Midden in de woestijn - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

Midden in de woestijn

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

19 Oktober 2007 | Chili, San Pedro de Atacama

Dag lieve vrienden en familie!!!

Daar ben ik weer met mijn verhaaltjes. Heerlijk gegeten in Buenos Aires, echt smullen. En Jelle, ik weet dat de buren ook heel lekker koken, maar om het goed te maken heb ik hier ook een limoncello gekregen van de ober...

De volgende ochtend naar Salta. De meeste backpackers vinden me vrij decadent dat ik zoveel vlieg, en dat is het ook, ha ha ha. Maar wel lekker, want zo had ik nog een hele dag in Salta. Daar meteen een nederlands meisje ontmoet, Ineke. Samen Salta ingegaan. Dit lijkt echt op een Spaanse stad, mooi plein, terrasje, lekker temperatuurtje. Heerlijk dus. Dus kerkje bezocht, foto´s gemaakt, met een kabelbaan de heuvel op, wat gegeten, wat gedronken etc. Je kent het wel. Omdat we een behoorlijke borrelhap hadden gegeten bedacht Ineke dat het beter was om wat te koken. Aangezien we ook er weinig groente in dit land krijgen, was het misschien ook wel een goed idee. Ineke is studente dus die is wel wat gewend qua keuken, maar ik niet. Heb me er doorheengebijt en het eten was wel harstikke lekker (pasta natuurlijk, altijd goed en makkelijk).

De volgende dag met een excursie naar een soort maanlandschap gegaan. Bekijk de foto´s maar, het was prachtig! Het is ook hier weer erg droog, en overal staan grote cactussen. Na de mooie tocht wijn gaan proeven. Lekkerrr hoorrrrr. De eerste viel een beetje tegen, maar de tweede maakte er een heel gebeuren van, leuk! Helaas krijg je altijd maar een klein beetje.
En toen weer terughobbelen. Wel veel in de bus gezeten en over de gids was ik niet echt tevreden (was weer eens van mijn gezicht af te lezen, dus hij was ook niet tevreden over mij.) Dus toch maar geinformeerd of ik de volgende dag een andere gids kreeg. Gelukkig wel.

s avonds vond ik dat we wel weer uit eten mochten. Een restaurant opgezocht wat werd aangeprezen door diverse mensen. Wel met folklore dansen, waar ik eigenlijk niet zo´n zin in had, weer zo toeristich. Maar het bleek harstikke leuk te zijn, een hele mooie show. Echt van die Gaucho´s en mooie muziek. En nog heerlijk gegeten ook.

Volgende morgen weer het busje in. Nu wel een leuke gids die veel vertelde. Een gedeelte gereden van de tocht die de Tran de las nubes (trein in de wolken) rijdt. Die doet het nu even niet, maar legt normaal gesproken een prachtroute af. Weer erg mooi, nu tussen bergen in allerlei kleuren, van geel, rood, groen naar blauw. De tocht ging een heel stuk door de woestijn en af en toe zie je dan een gehuchtje staan. Waar leven die mensen van?
Verder gegaan naar een zoudvlakte. Daar ga ik er nog veel meer van zien en nog veel grotere, maar deze was ook mooi. OMdat we daar een tijdje waren, veel foto´s van elkaar (Ineke en Sandy, belgische vrouw) gemaakt, lachen.
Al met al een mooie dag, maar wel weer heel veel gehobbeld in de bus. Om 7 uur vertrokken en om 2130 uur terug, oef! Maar er wachte een BBQ op ons, met wijn, live muziek en veel gezeligheid. Ik moest op mijn centjes letten omdat ik geen argentijns geld over wilde houden heb ik een beetje uitgerekend hoeveel ik dacht nodig te hebben. Maar met mijn laatste geld kon ik nog een fles wijn kopen, koste wel 1 euro!

Vanmorgen vroeg de bus in en op naar Chili, San Pedro de Atacama. We zaten lekker voorin, beentjes gestrekt en de stoel kon half naar achteren. Luxe dus! Tot 1600 uur zitten hobbelen, maar het was weer een prachtrit, dwars door de woestijn. Heel, heel mooi! Af en toe een ezel of een lama en verder zie je alleen maar niets anders dan mooie bergen, kleuren, en eindeloze ruimte. Het is wel een gek gezicht dat bovenop sommige woestijnbergen sneeuw ligt!

Nu in dit dorpje middenin de woestijn. Lekker heet dus! (vind ik niks erg). Heel klein plaatsje maar met een goede sfeer, heel leuk. Morgenochtend ga ik hier alweer weg, ik ga met 2 canadezen, een engelse en 2 nederlanders in een Jeep de zoudvlakte overkruizen. Dit is een tocht van drie dagen, die echt prachtig schijnt te zijn. Dat horen jullie dan weer in het volgende verhaaltje!

De foto´s staan er weer op:

Heel veel liefs!!!!

Pascale

PS Mam en Peet, jammer dat het weer niet mee zit. Hoop wel dat jullie je vermaken daar. Heel veel plezier nog!

• 19 Oktober 2007 - 07:35

Jelle:

Prachtige foto's, echt waar. Ben benieuwd naar je rit door de zoutvlakte. Ik ga vandaag denk ik Kenia boeken, ben alweer 2 weken terug per slot van rekening. xx JB

• 19 Oktober 2007 - 08:29

Nol:

Nou kan me bij Jelle aansluiten wat een mooie foto's en als ik het zo'n beetje inschat zie ik dat je het helemaal naar je zin hebt,geniet er nog lekker van, ik kijk uit naar je volgende verhaal en foto's dikke Kus

• 19 Oktober 2007 - 19:58

Daphne:

Jaaaaaaaaa, daar ben ik weer, verhuisd en wel!! Verhuizing was zwaar, raad ´t hoogzwangeren dan ook niet persé aan, is toch niet zo handig met zo´n dikke buik om dozen uit te pakken enzo. Maar we hebben ´t overleefd en zijn helemaal over. Vandaag ook mijn laatste werkdag gehad dus het aftellen naar de komst van Frankie jr kan beginnen! Sinds vandaag ook gelukkig weer online en moest natuurlijk meteen even bijlezen wat je allemaal hebt meegemaakt en waar je uithangt. En wat heb je al veel gezien en gedaan in die twee weken zeg! Wat ongelooflijk stoer!!! Ben echt heel trots op je, vind het zo gaaf wat je allemaal meemaakt! Ben echt wel jaloers hoor, wat een levenservaringen doe jij op! En wat een mooie foto´s, helemaal die van Chili, prachtig hoor!
    Pasje, ik geniet van je verhalen en je foto´s en zal vanaf nu weer regelmatig kijken hoe he met je gaat.
    Hele dikk kus van Daph en natuurlijk ook van Frank. xxxx

• 19 Oktober 2007 - 20:28

Ron U:

Hoi Pascale.
    Helaas is het door de enorme drukte op het werk al weer even geleden dat ik de tijd had om op jouw site te kijken. Wat moet dat een heerlijk gevoel zijn als wij ons de p.p. werken en jij daar heerlijk kan relaxen. Wat heb je een waanzige mooie foto's gemaakt. Sommige van die plaatjes zie je normaal alleen op posters die je in de winkel kan kopen. Ik vind het mooi om te zien hoe je geniet. Ik hoop dat je nog een mooie tijd tegemoet gaat en dat je gezond weer terug komt.
    Veel liefs Ron

• 19 Oktober 2007 - 21:12

Mark:

Hoi Pascale, wat een geweldige ervaring!! Schitterende foto's. Geniet en zorg goed voor jezelf.

• 21 Oktober 2007 - 10:12

Sandra V.:

Hi Pascale!

Echt super zeg die foto's, die kleuren in de bergen nog nooit zoiets moois gezien. Heb het idee dat je erg geniet en je goed voelt althans dat straal je wel uit op de foto's, je ziet er goed uit. Met mij gaat alles ook weer beetje bij beetje beter en begin langzaam weer de dingen op de rails te krijgen. Voelt goed.

Groetjes Sandra XXX

• 21 Oktober 2007 - 11:00

Stef:

ik wil ook........................................................................................................................

• 21 Oktober 2007 - 15:04

Stef:

He pascale, nu even een wat uitgebreider bericht. Ben even in de wacht gezet, dus heb alle tijd. Vind het heerlijk om je verhalen te lezen. Alleen jammer dat je foto's niet zo mooi zijn. Had je niet een betere camera kunnen kopen. Volgende keer iets meer overwerken dan kan je je wat meer permiteren. Nu maak je een geweldige reis en zet je van die waardeloze foto's op je site. Dat is toch zonde. Ben wel erg jaloers op je hoor. Is toch wel het ultieme wat jij aan het doen bent. Zo helemaal alleen in een werelddeel dat mij het meest aanspreekt. Het begint hier nu echt wat kouder te worden, hoewel het gisteren toch in de zon nog heerlijk was op de terrasjes in Amsterdam. Leeft er in Zuid Amerika ook een ELS IPING die terrasverwarming verbiedt en de terrasjes wil beperken omdat het zo slordig staat. In Moskou zijn toch schitterende ruime pleinen zonder terrasjes, dat is toch prachtig??? Ik zeg verbannen naar siberie die salonsocialist! Lang leve de amsterdamse politiek (pvda natuurlijk).
    Oke dat was weer ff mijn zeikminuutje.
    Het wordt tijd dat je were terugkomt Pasqualovic. Is wel weer lang genoeg geweest vind ik eigenlijk. Aan wie moet ik nu mijn verhalen kwijt en wie heeft het geduld om mijn gezeur even lekker aan te horen,ik weet het niet hoor. Het beeld van Ien Dales op de binnenplaats kan mij niet meer zien. Elke dag klets ik tegen haar aan, maar ze zegt niets terug. Wordt ik ook niet vrolijker van.
    Elke middag zet ik in ons tentje een kopje koffie klaar, maar niemand die het opdrinkt. Kost me klauwen met geld, is toch zonde hoor. Denk dat ik het maar niet meer doe en het opspaar tot je terugbent.
    Kussie

• 22 Oktober 2007 - 09:34

Kirsten:

Hoi Pascale,
    Wat een gave foto's zeg! Ben blij te lezen dat je onwijs veel leuke dingen doet. Een flesje wijn voor 1 euro wat een straf zeg! Ha ha je ziet wel weer wat ik eruit pik als issue. Ook lekkker om af en toe nedelands te kunnen babbelen met je reisgenoten zeker?
    Hier alles goed.Van het weekend aardig ad bak geweest bij de arena. Ajac speelde tegen NEC en ah eind vd wedstrijd 2 uur lang gecharcheerd met de paarden.2 uur lang bakstenen lopen terugkoppen met als resultaat 6 gehavende paarden. 2 moesten er gehecht worden ah hoofd. 2 collegas voor behandeling naar het ziekenhuis.Maar we hebben weer gewonnen en zijn weer een ervaring en blauwe plekken rijker.Verder schijnt het zonnetje hier met regelmaat dus dat is lekker. Veel plezier en dikke kus Kirs.