On the road again.... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu On the road again.... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

On the road again....

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

29 September 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Zabota!

Jaaaaaahhhhhh, ik ben weer op pad!!! En weer een nieuwe wereld. Wat is er toch veel te zien, ik snap niet dat jullie thuis blijven :)
De vlucht was prima en ik werd netjes opgehaal op het vliegveld. Wat een luxe. Onderweg reed de taxi door rood en vertelde mij dat het niet safe was om te stoppen. Nou heb ik mijn skills aardig opgebouwd, maar dit had ik niet zo ingeschat. Brede wegen, goed verlicht, weinig mensen, straten schoon. Mmm, kennelijk moet ik nog even wennen in dit land.
In het vliegtuig had ik al bedacht dat ik van een heerlijk koud biertje ging genieten in een prachtige tuin met de zwoele avondtemperatuur van 20 graden. Maar ipv een heerlijk koud biertje kreeg ik een koude douche, om 2300 uur ligt iedereen hier al in zijn mandje. Sterker nog, 2100 uur schijnt hier al laat te zijn. Nou ben ik geen avondmens, maar dit is toch wel echt met de kippen op stok!
De volgende ochtend vroeg op en onderweg naar Krugerpark. De groep bestond uit twee Nederlanders en twee Ozzie's. In een stoere Rang Rover waar ik al jaren van droom, gingen we op pad. Weer 12 uur op mijn kont gezeten, maar heb er van genoten. De route was prachtig. Onderweg hadden we een aantal stops waardoor we een beetje van de sfeer konden proeven. De mensen zijn heel erg vriendelijk, vrolijk en lachen heel veel, maar je moet wel het eerste contact leggen. Dus ik heb meteen maar een paar woorden Zulu geleerd. De engelse taal is hier nl de voertaal, de blanke spreken afrikaans met elkaar en de donkere mensen spreken hun originele taal. Dit zijn wel twaalf verschillende. Die talen komen overeen met elkaar, dus ze verstaan elkaar en praten dus ieder hun eigen taaltje. Bijzonder dat die talen dus blijven bestaan. Het Afrikaans lijkt ontzettend op Nederlands maar dan vereenvoudigd. Dit is zo ontstaan omdat de slaven hun dan konden verstaan. Het is leuk om de borden te lezen en met ze te praten.

Aan het einde van de rit begon het donker te worden en dat was nou net het gedeelte dat we de bush in gingen. De gids/chauffeur was hier ook nog nooit geweest, dus hij had een route beschrijving bij zich. Eerst begon de een hem te 'lezen'. Dat had tot gevolg dat we de weg twee keer reden, op zoek naar een hek. Niet gevonden...Wel in de schemering twee Neushoorns gezien, wat een welkom!
Toen begon de tweede. De beschrijving klopte niet, maar we moeten dat hek daar open maken. Nou, die zat goed op slot. "Ik wil niet eigenwijs zijn, maar moeten we niet gewoon doen wat er staat en doorrijden?" Nou dat klopte dan wel, maar daarna moest ik het met mijn wijsheid ook afhaken. Weer waren we verkeerd. Gelukkig kwamen ze ons al ophalen. Het voordeel was wel dat we een team geworden waren, den sfeer zat er goed. De lodge zag er prachtig uit, basic, maar met een weids uitzicht en een vennetje waar de dieren komen drinken. En de 'tent' had een badkamer! Ik dacht dat ik in de maling genomen werd, maar het was waar, met nog warm water ook. Natuurlijk die avond braai (bbq) gegeten.
De volgende dag werd ik gewekt door Zazu, die mooie vogel uit de Lion King. Wat kan die een herrie maken! Ik dacht dat het mijn wake-up call was en riep nog: "ik ben wakker! Uit bed en genietend van de omgeving hoorde ik de schreeuw van een hyena. Gaaf! Dus ik verwachte wel wat toen we op wandelsafari gingen. Ik hoopte dat we wild tegen zouden komen maar helaas, we kwamen niet verder dan wat achter gebleven hoopjes die we analyseerden om te kijken welk dier het daar had neergelegd. Ook een joekel van een spin gezien, een vrouwtje, niet haar hol nooit verlaat en wacht tot ze gevoed wordt door de mannen. Wat een heks he?

De twee Nederlanders verlieten ons dus de groep bestond nog maar uit drie en Tutugo, de gids. Het weer was omgeslagen en het waaide behoorlijk. Misschien dat daarom de dieren zich niet lieten zien tijdens de avondsafari. Wel kwamen er zebra's en giraffes bij 'ons' watertje drinken. Wat een pracht gezicht om zulke mooie dieren in het wild te zien.

De volgende ochtend gingen we naar het echte Krugerpark, hiervoor zaten we er tegen aan, waar bedrijven hun eigen lodge mogen hebben. In het Krugerpark is het door de overheid geregeld. Dat is te zien; ik kreeg toch een beetje het Beekse Bergen gevoel. De wegen zijn veelal geasfalteerd, er staan bordjes en er zijn restaurants en campings aanwezig. Daar in tegen is het heel groot en leeft er veel wild. Dus we hebben gezien: Heel veel Impallas (soort hertjes) giraffen, zebra's, Jackhals, Hyena's, Olifanten, nijlpaard, buffelo's, Neushoorns, bavijaanen en uiteindelijk ook nog een groep leeuwen. Helaas mag je niet van de weg af, dus het was wel , met een verrekijker koekeloeren. Maar ik heb harstikke genoten, het is fantastisch om de dieren in het wild te zien!

Morgen weer een stukje rijden en dan naar Soweto, een township. Nu ga ik weer eten, heb nog nooit zoveel vlees gehad als in deze dagen. Het schijnt dat ze hier niet eens vis eten ondanks dat het aan twee oceanen ligt.

Hambakasi!

• 29 September 2010 - 17:34

San Sijm:

He pas,

wat heerlijk weer om je verhalen te lezen. Ja gaaf he al die beesten, vond ik in Kenia toen ook zo bijzonder.Dat kun je niemand vertellen. Nou meis geniet lekker, en doe voorzichtig in die apenlanden.

Dikke kus san

• 29 September 2010 - 17:55

Henk V.:

Ja hoor, Pascal is weer op reis en houdt de wereldeconomie draaiende. Geld moet namelijk rollen. Wat leuk hè in een Landrover, Da's toch wat anders dan jouw Suzuki jeep van je moeder?.
    Veel plezier daar.
    Groeten en knuffel van Henk V.

• 29 September 2010 - 18:21

Nol:

Ga jij maar lekker genieten dat doe ik ook ...... als je terug bent hahahha
    Dikke kus

• 29 September 2010 - 18:27

Erwin:

Hoi Pas, Jets en ik lezen jouw eerste reisverslag. Wat bijzonder......wauw. Wij zijn als het goed is 17 november in Windhoek. Ben jij er dan nog?????? Of zit je aan de andere kant???

• 30 September 2010 - 11:35

Theo:

Pascale,

Wist niet dat je weg, ik ben het ook, zit op je ouwe plek in zuid voor een paar maanden.
    Zorg dat je met een nijlpaard op de foto komt en stuur die naar me toe, want je weet, die spaar ik.
    Blijf heel en geniet.

Theo

• 30 September 2010 - 14:32

Jenny:

Hey Pas, alles wel lees ik, klinkt weer als een spannend avontuur!!! Leuk om te lezen allemaal. Geniet er van! Dikke kus Jen en de rest...

• 30 September 2010 - 20:17

Henk V Lemel:

Hallo Lekker Ding,

Ik hang weer aan je lippen met je prachtige
    reisverslag. Moet jij jezelf af en toe niet even knijpen om te zien of het echt is. Nou schat ik ga vanaf zaterdag in de stacaravan om te beginnen met de repetities voor de show. Ik blijf je volgen, dikke vette hug van Geer en mij. XXXXXXXX

• 30 September 2010 - 21:46

Bob:

Hee Pascale!
    Leuk om te lezen. Stoer hoor en eigenlijk ben ik wel heel erg jaloers! Maar ja iemand moet hier t werk toch doen haha!
    Heel veel plezier en tot een volgende reactie/reisverslag. Ik zal je volgen hoor!
    groetjes,
    Bob
    O ja...we missen je nu al!

• 01 Oktober 2010 - 09:35

L:

Klinkt super spannend allemaal. Alleen dat van die spin, getver. Ik ben echt doodsbang voor beesten. Zelfs voor een kruisspinnetje dus de jungle is niets voor mij..... Veel plezier nog en ben alweer benieuwd naar je volgende verslag..... X

• 01 Oktober 2010 - 10:34

Nynke:

Hey Passie!!

Wat fijn dat je alweer zo aan het genieten bent! Wat een gaaf land, he?!
    Die impala's zul je nog vaak zien..
    Wij hebben zelfs laserguns in het KP gezien.. Beetje jammer, maar de natuur en de beesten maken alles goed!

Heel veel plezier en maak mooie foto's! ( hebben wij er ook nog wat aan;))

dikke kus!

• 01 Oktober 2010 - 15:14

Anneke:

makki makki,

wij nemen nog een bakkie!

• 01 Oktober 2010 - 15:18

Anneke:

grapje.
    ik ben heel blij met je en erg trots !!
    kus,
    je moeder

• 01 Oktober 2010 - 18:55

Marielle:

Hoi Pascale,
    Gaaaaaaf om je verhaal te lezen. Ik heb gelijk mijn foto's van het Kruger Park erbij gepakt :-) Ik blijf je volgen. Geniet ervan!
    Liefs, Marielle

• 02 Oktober 2010 - 20:58

Takis & Paula:

Hallo Pascale,

Wij de 2 NL zijn alweer onderweg naar huis. Wat heb je een mooi verhaal geschreven over je eerste dagen in ZA. Kaapstad was voor ons een prachtige ervaring. Geniet van SOW en nog veel plezier de komende weken. Wij blijven je volgen Groeten T&P

• 04 Oktober 2010 - 21:08

Son:

He wat tof dat je weer op pad bent!!
    Geniet ervan!!
    liefs Son

• 05 Oktober 2010 - 08:13

Stef:

Jakhalzen en Hyena's, moet je daarvoor helemaal naar Afrika, die zie ik gvd de hele dag om mij heen!

• 05 Oktober 2010 - 08:15

Stef:

oja vergeten, die vrouwtjes spin die wacht tot ze gevoed wordt en verder niets doet.....ik dacht dat je met nieuwigheidjes zou komen

• 07 Oktober 2010 - 06:24

Jacco:

Dus je ben niet op ons feessie ........... wat jammer. Have fun