Raften op de machtige Zambezi rivier! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu Raften op de machtige Zambezi rivier! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Cheers to Happiness - WaarBenJij.nu

Raften op de machtige Zambezi rivier!

Door: Pascale

Blijf op de hoogte en volg Cheers to Happiness

08 Oktober 2010 | Zambia, Livingstone

Hallo allemaal!

Weer een berichtje uit Afrika. Zambia is wel even meer Afrika dan Zuid Afrika. Er is veel meer armoede en sommige mensen in de dorpen hebben echt honger. De overheid pakt op ieder bedrag een percentage. Nou is dat feitelijk bij ons ook zou, maar wij zien er tenminste nog iets van terug. 1 op 7 heeft Aids. Een aantal van jullie maakte de grap of ik misschien met een Afrikaan thuis zou komen, nou dat zou dan een soort Russisch Roullette worden.
Hier in Livingstone valt het allemaal mee en leven de meeste mensen van het toerisme. Je kan hier heel veel actieve dingen ondernemen, maar overal hangt een fors prijskaartje aan. Zo kost een dagje raften 145 dollar en een bungyjump 125 dollar. Nou dacht ik over een jump toch al niet na. Raften heb ik wel gedaan, want de Zambesi rivier heeft de meeste rapids 5 van de wereld. Met andere woorden, het is de hefstige rivier om te raften. Raften op de Zambesi stond op mijn Bucket List (ben alvast maar begonnen, mijn lijst is lang) dus ik keek er naar uit. We hebben 25 rapids gehad, en zijn 28 km de rivier afgegaan. Zeven rapids waren van grate 5 en dat is de hoogste grate die er te raften is. Er was ook een grate 6, maar die mochten we niet doen. Sterker nog, die doen zij zelf ook niet, die is levensgevaarlijk. Dit is trouwens de beste tijd van het jaar om te raften, als er meer water in staat kunnen ze pas beginnen bij rapid 10 en doe je dus de helft.
De Raftcompany heeft een film en foto’s gemaakt van het raften en je ziet de hele tijd een big smile om mijn gezicht. Ik heb echt genoten! We zijn niet geflipt, een hele prestatie en gelukkig maar, want je krijgt een hoop water naar binnen en je zwemt de rivier af ipv raften. We zijn natuurlijk wel onderweg een paar keer in het water gesprongen en hebben een grate 2 ook een paar keer zwemmend ‘gepakt’. Ik heb ook een grate 3 gedaan toen ik voor op de punt zat, met mijn benen aan de buitenzijde van de raft. Gaaf!
De watervallen zelf vallen een beetje tegen. Dat zat erin, er is weinig water. Je krijgt wel een indruk van de hoeveelheid water die er in het regenseizoen af valt, wat een geweld moet dat zijn. Deze watervallen zijn anders dan die van Iguazu (Argentinie) want hier splijt de grond echt open en valt het water in een diepe kloof. Vanaf dat gedeelte ben ik op de Raft gegaan.
Het mooie van deze tijd is wel dat je nu kan lopen waar normaal het water afvalt. Met andere woorden, ik heb gelopen op de rand van de waterval! Best spannend maar het geeft wel mooie foto’s...
Het mooiste gedeelte van de waterval ligt in Zimbabwe. Als ik daar heen wil kost het een visum voor Zimbabwe en een nieuw visum voor Zambia, dat is toch wat veel gedoe voor een dagje.


Bij de waterval heb ik behoorlijk wat moet klauteren en door de hitte stond ik zowat op ploffen. Ik ben met de minibus terug gegaan, zo'n klein busje voor normaal gesproken 8 personen. Maar wij gingen er met zijn 22 in. Lekker plakken tegen elkaar.. .
Het hostel is erg relaxed en heeft een zwembad, bar en veel loungeruimtes. Omdat ik hier moet wachten voordat de groep vertrekt heb ik twee dagen bij het zwembad gehangen. Heerlijk, maar na twee dagen heb ik het echt gezien. Een strandvakantie is niets voor mij hoor.

Ben ook nog naar de markt geweest, altijd leuk. Veel gedroogde vis, dus er hangt een behoorlijk lucht. Ze eten hier ook koeienvel. Dat hangt daar dan in de warmte vol met vliegen. Gadver. Die lucht was ook niet te harden. Je vraagt je af waarom ik godshemelsnaam naar de markt ga. Tja, ik vind het altijd mooi om tussen die bedrijvige mensen te lopen. Ze hebben mij wel in de gaten, maar ze moeten hun boodschappen doen, dus ze gaan lekker hun eigen gang. Ik heb weer lekker veel foto’s kunnen maken. Als je het stiekem doet vinden ze het helemaal niet leuk en worden ze boos. Maar als je het vraagt en hun complimenten geeft vinden ze het prima. Ze willen een beetje respect, nou dat mag. De rits van mijn rugzak was kapot en die heb ik daar laten repareren. Daar waren ze een partij trots op.

Vandaag een wasdag gehad en morgen ga ik de groep ontmoeten waarmee ik de komende drie weken op pad ga. Dat wordt pas een avontuur, met een groep op pad. Nou ja, het is wel gezellig en alles is voor je geregeld. De eerste nachten slapen we hier in een tent op een mooi resort aan de rivier waar de nijlpaarden, olifanten en krokedillen in zwemmen. Morgenmiddag zit ik dus heerlijk te genieten van dat uitzicht!
In het hostel nog twee Duitse broers ontmoet. Was erg gezellig, maar eentje vertrouwde mij toe dat hij zo moe was omdat hij de avond ervoor Speed had gebruikt. Slim hoor, in zo’n land als Zambia. Dat heb ik hem ook maar verteld. Hij dacht dat het voor zo’n klein beetje niet zo erg zou zijn. Hoe naief kan je zijn he? En ik mocht het echt niet aan zijn broer vertellen. Tja, dat heb ik dus wel gedaan, ook met zijn medeweten, want ik vond niet dat je die broer het risico kan laten lopen. Ik begrijp dus echt niet wat je bezielt om die rotzooi naar dit soort landen mee te nemen. Die broer was woest en ik denk dat hij het nu wel kwijt is...
Het viel me op dat ik hier helemaal niet verbrand, ondanks dat de zon zo sterk is. Tot mij verteld werd dat het komt door de hoeveelheid stof in de lucht. Daardoor heb je hier ook van die mooie zonsondergangen.

Geen idee wanneer ik weer een berichtje kan sturen. De komende dagen ben ik op safari....

Liefs!


  • 08 Oktober 2010 - 14:35

    Nol:

    Je bent weer met een heel avontuur bezig hé, Nou gentiet jij maar lekker hoor topper
    dikke kus

  • 08 Oktober 2010 - 16:41

    Henk V.:

    Hoi Scallie,
    Blijf je reisverslagen leuk vinden. 't Bootje ligt nog voor je deur, zag ik. De mijne is vandaag aan z'n winterslaap begonnen. En volgens mij wordt jij het meest begeerd als je er niet bent. (hahahaha) Je teller staat op 6 dikke kusjes, 1 knuffel, 1 dikke vette hug, 2 groetjes,2 kussen, 1 liefs en 1 XXXX.
    Ik doe er voor de verandering nu een "aai over je bolletje" bij.
    Blijf genieten en pas op je zelf. Henk V.


  • 08 Oktober 2010 - 17:51

    Frankie:

    Hoi Pas,

    Leuk om te lezen dat je weer geniet van al het mooie van de wereld, heb het gevoel dat jij een nieuwe floortje dessing bent, altijd maar op reis. Morgen dan maar zonder jouw drinken op het feessie van jacco en friends, kijk uit naar je foto's en geniet er maar lekker van, want hier gebeurt toch niet veel. Dikke kussen frankie

  • 09 Oktober 2010 - 16:34

    Otto&Nynke:

    Te gekke verhalen! Ook iets voor ons om te ontdekken ( al hebben we de grootste waterval al gezien..). We hopen dat je een leuke groep hebt, want je weet maar nooit..
    Hier alles helemaal goed! De weekendrelatie bevalt prima ;)

    Dikke kus van ons

  • 10 Oktober 2010 - 13:54

    Son:

    Wauw ,heel tof om je verslagen te lezen.
    klinkt supergaaf, ook dat raften!!
    Moest vooral afgelopen donderdag aan je denken,antonie was toch vroeger een idooltje van je... Nou geniet van alle prachtige dingen om je heen. Hier is t ook erg mooi weer voor oktober. Vanmorgen met Chris en vrienden om de grote plas in t Haarlemmermeerse bos heen gewandeld. (Paul op zolder aan t klussen)Duurde 2 uur met twee ukken erbij. Maar t was daar erg mooi, ik was er in geen jaaaaren geweest. En t is zo dicthbij.Prima wandelingetje.en nu op de bank,beentjes omhoog, etentje aan t plannen. p.s, 20 weken nu dus als t goed is op de helft.
    fijne reis verder! X Son

  • 10 Oktober 2010 - 19:29

    Stef:

    ik heb zelf al 51 jaar rapids gehad maar die waren allemaal grate 21 of ouder, sommige rapids waren jonger maar toen was ik zelf ook jonger. De beste rapid weet ik niet meer maar die was zeker wel grate 12. Of misschien wel grate 15, wie zal het zeggen. Ik hoop nog heel erg veel rapids te krijgen, gewoon doorgaan met rapids scoren en dan natuurlijk wel van de hoogste grate, maar dat spreekt vanzelf

  • 10 Oktober 2010 - 19:35

    Sandra Bullock:

    wat the fuck is er mis met mijn film??? Jan de Bont heeft er een oscar voor gehad en het was keanu reeves grote doorbraak. Helaas werd speed 2 een flop maar dat is toch geen reden om het zo af te kraken als een jongen in zimbabwe daar graag naar kijkt?

  • 10 Oktober 2010 - 19:40

    Sandra Bullock:

    of zambia dan, what's the difference.

  • 11 Oktober 2010 - 01:57

    John P.:

    Hoi Pascale,

    Zo te lezen heb jij het enorm na het zin daar in Afrika. Nog een jaartje en dan ga ik ook die kant op! :-) Heelveel plezier nog en de groetjes uit Puerto Madryn Argentinie. Wat is het hier prachtig!

    Groetjes,

    John P.

  • 11 Oktober 2010 - 05:36

    Simone:

    Gaaf zeg dat raften, je bent weer een avontuur rijker!
    Hoop dat het reizen met een groep je gaat bevallen. Heel veel plezier!!
    Vette zoen!

  • 14 Oktober 2010 - 14:47

    Frank:

    Passie!

    Apart niet? Dit allemaal mee te maken al die indrukken maar ook het hilarische feit dat je het bijna normaal vindt om je tent op te slaan tussen nijlpaarden en krokodillen, was er wel koffie s'morgens ;-). Ik geniet op afstand van je en je ontdekkingen. Liefs Frank X ps kun je je tent niet in een boom hangen op safari XX

  • 14 Oktober 2010 - 14:49

    Jen:

    Hai Pas,
    Zo te lezen heb je het nogsteeds bere naar je zin, lekker blijven genieten!!
    Hier in het koude kikkerland....gaat alles gewoon door, afgelopen zaterdag feessie van Derk, Mich & Jac in Vleg. Was ontzettend geslaagd, sfeer was top, leuke mensen allemaal, lekkere muziek, zanger deed het ook leuk, lekker gedanst en er is genoeg drank genuttigd!!! Kortom daar kunnen we wel weer even op teren... as zaterdag hebben we alweer het volgende feessie... de step to step tour door Aalsmeer, ben benieuwd! Nou Skattel, tot gauw!!! Dikke knuffels & kussies van ons alle 4!!!!

  • 15 Oktober 2010 - 05:59

    Jan F:

    Pacale,

    Wauw wat een avontuur zeg.Geweldig!!Heel veel plezier nog en vooral NJOY!!! Als j terug bent op TGO kom ik ff langs voor de verhalen. Tot ziens.
    Jan

  • 17 Oktober 2010 - 17:41

    Yvonne En Frank:

    He Pasje,

    Nou dat is nog eens wat anders he dan dobberen in sloepje op de Aalsmeerse wateren.Zo te zien heb je het weer prima naar je zin, kijk alweer uit naar je verhalen over de safari!!
    Hier alles ok, ga volgend weekend met Jolanda naar Brugge (of all places) ga daar raften,oh nee, winkelen. Liefs, dikke kus van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cheers to Happiness

Cheers to Happiness!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 128883

Voorgaande reizen:

23 September 2009 - 29 December 2025

Life is good!

03 Mei 2021 - 01 September 2025

Samen

05 November 2011 - 05 December 2011

Amsterdam - Dakar

Landen bezocht: